مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کرمان گفت: اسناد دفترچه‌ای تا پایان امسال اعتبار دارند، مردم با مراجعه به ادارات ثبت این سند‌ها را به اسناد کاداستری تبدیل کنند.

اسناد دفترچه ای کاداستری می شوندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان رضا طالبی زاده مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کرمان درجمع خبرنگاران گفت: توصیه کرد که معاملات خود را با سند رسمی انجام دهند.

وی با بیان اینکه ما دنبال توسعه سند رسمی هستیم، تصریح کرد: در مواردی که کلاهبرداری می‌شود و مشکلاتی برای مردم به وجود می‌آید، خرید و فروش ملک یا املاک با سند دستی یا قولنامه هاست.

 طالبی زاده با بیان اینکه برخی از مردم اطلاع ندارند که سند وکالت سند قطعی نیست، افزود: مردم سعی کنند سمن معامله را در دفترخانه، زمانی که انتقال قطعی ملک صورت گرفت، پرداخت کنند.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با بیان اینکه ادارات ثبت اسناد از جمله اداراتی هستند که بیشترین مراجعه کننده را دارند، گفت: پارسال، بیش از ۴۰۵ هزار استعلام الکترونیکی (۳۵۵ هزار استعلام غیر قضایی و ۵۰ هزار استعلام قضایی) به ادارات ثبت ارسال شد که ۹۳ درصد آن در کمتر از دو روز کاری پاسخ داده شده است که این میزان ارسال و پاسخ استعلام الکترونیکی باعث کاهش ارتباط ارباب رجوع و کارمند می‌شود که در نهایت افزایش و ارتقای سلامت اداری را در پی دارد.

وی با بیان اینکه برای دریافت پاسخ استعلام هر فرد باید دو بار مراجعه کند، اما با استعلام الکترونیکی فرد کمتر مراجعه می‌کند، افزود: طبق آمار سازمان اسناد و املاک روزانه هزار و ۵۰۰ استعلام را به مراجع قضایی و غیر قضایی پاسخ داده است.

رضا طالبی زاده تثبیت مالکیت اراضی دولتی را یکی دیگر از مهم‌ترین کار‌های پارسال این سازمان عنوان کرد و بیان داشت: با انجام این کار از زمین خواری و حاشیه نشینی جلوگیری می‌شود.

وی افزود: تا پایان پارسال از میان ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دولتی، توانستیم ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار را تثبیت کنیم که با توجه به آمارکشوری، قریب به یک سوم از اراضی تثبیت شده کشور را استان کرمان با همکاری ادارات کل متولی زمین و مسکن انجام داده است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان یکی از موضوعات مهم را آرشیو و اسکن پرونده‌های ثبتی عنوان کرد و گفت: استان کرمان ۳۰ هزار برگ سند در ادارات ثبت دارد که تا پایان پارسال موفق شدیم، حدود ۸۵ درصد از این اوراق را آرشیو و اسکن کنیم و تا پایان امسال همه اوراق ثبتی آرشیو و اسکن می‌شوند.

وی اسکن و آرشیو اسناد را برای جلوگیری از جعل موثر عنوان کرد و گفت: پرونده‌های ثبتی در گذشته مفقود یا اوراقی از آن‌ها جدا یا الحاق می‌شد؛ اما، با اسکن و آرشیو آن ها، مشکلات و مراجعه‌های مردم برای این موضوع به ادارات ثبت اسناد کم‌تر شده است.

 طالبی زاده با بیان اینکه این اداره کل با داشتن ۴۳۳ نیروی متخصص در ۲۱ واحد ثبتی و ۹ اداره ستادی با کمبود شدید نیرو انسانی مواجهه است، گفت: پارسال ۱۳ نفر بازنشسته داشتیم و امسال نیز ۳۷ نفر شرایط بازنشستگی را دارند.

وی علت جذب نکردن نیروی انسانی در این اداره را صادر نکردن مجوز استخدام از سوی دولت عنوان کرد.

انتهای پیام/ح

اسناد دفترچه ای تا پایان سال اعتبار دارند

برچسب ها: ثبت اسناد ، سند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار