معاون آموزش متوسطه گفت:‌ برای ایجاد توزان در رشته‌های مدرسه و دانشگاه نیازمند اصلاحات در آموزش و پرورش و آموزش عالی هستیم.

دولتیاری / علیرضا کمر‌یی معاون آموزش متوسطه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عوامل موثر بر اجرای طرح هدایت تحصیلی اظهار کرد: اصل عمده در فرایند هدایت تحصیلی رغبت و استعداد دانش‌آموزان است که باید از فرصت‌های موجود برای شناسایی استعدادهای آن‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف استفاده شود.

وی ادامه داد: هدایت تحصیلی بیشتر در قالب یک توصیه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود که مبتنی بر جمع‌بندی نمرات، رغبت آن‌ها، توانایی، استعداد و نظر مشاوران مدرسه است.

معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه عوامل متعددی بر فرایند هدایت تحصیلی مؤثر است، گفت: در این فرایند ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته یا اولویت‌هایی باشد که با رغبت دانش‌آموز یا نظر مشاور مدرسه همخوانی ندارد که در این شرایط باز هم نظر مشاوره‌ای تعیین کننده خواهد بود.

کمریی تصریح کرد: امسال جریان مشاوره برای هدایت تحصیلی نسبت به سال‌های گذشته روان‌تر شده است و جلسات متعددی برای دانش‌آموزان و اولیای آنها برگزار شده است.

مشکلات هدایت تحصیلی امسال کاهش می‌یابد

وی افزود: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده پیش‌بینی می‌کنیم امسال مشکلات کمتری در فرایند هدایت تحصیلی داشته باشیم جز در مواردی که ممکن است دانش‌آموز در درسی نمره خاصی باید کسب کرده باشد که این موضوع هم شرایط خاص خود را می‌طلبد.

معاون آموزش متوسطه در واکنش به اظهار نظر وزارت علوم مبنی بر سازوکار نامناسب آموزش و پرورش نسبت به فرایند کنکور و توازن رشته‌های آن بیان کرد: دانش‌آموزان بر اساس  شرایط عمومی جامعه گرایش‌ها و زمینه‌های تحصیلی خود را مشخص می‌کنند.

کمریی تصریح کرد: در اسناد بالادستی موضوع توسعه متوازن رشته‌ها مورد توجه قرار گرفته است به گونه‌ای که قرار بر این است تا در پایان برنامه ششم توسعه سهم آموزش‌های مهارتی به ۵۰ درصد برسد و اکنون پوشش تحصیلی ۳۶ درصدی داریم که باید آن را به هدف گذاری نزدیک کنیم.

وی بیان کرد: البته این موضوع در شهرستان‌ها گاهی به دلیل کمی هنرستان‌ها یا نبود علاقه دانش‌آموزان به رشته‌های مهارتی است.

انباشت دانش‌آموزان در رشته تجربی به نفع سیستم آموزشی نیست

معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه کنکور و رشته‌های خاص جاذبه‌هایی برای دانش‌آموزان دارد بیان کرد: این جاذبه‌ها باعث شده تا انباشت داوطلبان در رشته تجربی را داشته باشیم که این موضوع نه نفع سیستم آموزشی و نه به نفع دانش‌آموزان است.

کمریی ادامه داد: وقتی رغبت و استعداد دانش‌آموز را مبنا قرار می‌دهیم طبیعی است که آزادانه رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنیم، اما عناصر الهام بخش در محیط اجتماعی و سیاست‌گذاری‌های آموزش عالی از جمله حذف کنکور بتواند در سال‌های بعد گشایشی ایجاد کند تا دانش‌آموزان در انتخاب رشته تحصیلی خود در دوران دبیرستان آزادانه عمل کنند.

وی تأکید کرد: اصلاح در تمام نظام‌ آموزشی موجب توازن در ورود دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی می‌شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.