واعظ مهدوی گفت: بین هزینه‌ها و درآمدها، ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تفاوت وجود دارد که می‌توان آن را با راهکار‌هایی از قبیل جلوگیری از ۵۰ هزار فرار مالیاتی فعلی برطرف کرد.

۱۰ درصد هزینه زندگی مختص به آموزش است/ ۵۰ هزار میلیار تومان فرار مالیاتی داریمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا واعظ مهدوی معاون سابق سازمان برنامه و بودجه در برنامه تلویزیوین پرسشگر درباره چالش‌های وزیر جدید آموزش و پرورش، بیان کرد: آموزش و پرورش از پیش نیازهای توسعه در هر کشوری محسوب می‌شود که طبق قانون اساسی این امر بر عهده دولت است، البته این موضوع به معنای بی‌تفاوتی مردم نیست همچنین خیرین مدرسه‌ساز گام‌های قابل توجهی در این زمینه برداشته‌اند.

وی با تسلیت درگذشت مرحوم حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز، گفت: مرحوم حافظی گام‌های بلندی در زمینه تأمین فضاهای آموزشی کشور بر عهده داشت و علاوه بر آن توانست جامعه خیرین مدرسه ساز را بنا کند.

جزئیات متوسط سال‌های تحصیل در کشور 

واعظ مهدوی به متوسط سال‌های تحصیل در کشور هم اشاره و بیان کرد: این شاخص در سال ۱۹۹۰، ۴.۲ سال بود که در سال ۲۰۱۷ به ۹.۸ در سال رسیده است، همچنین سال‌های مورد انتظار برای تحصیل شاخصی دیگر است که در سال ۱۹۹۰، ۹.۲ سال و اکنون ۱۴.۹ سال است و این اعداد به معنای آن است که اگر کسی وارد مدرسه شود، انتظار می‌رود تا ۱۵ سال در سیستم آموزشی بماند.

بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز در بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه داریم

معاون سابق سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های بین‌المللی در ردیف کشور‌های با شاخص توسعه انسانی بالا هستیم و بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز در بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه داریم.

وی با اشاره به پوشش تحصیلی دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف، گفت: پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ۹۸.۶ و در دوره دبیرستان ۸۰ درصد است، اما توزیع پوشش تحصیلی در همه کشور یکسان نیست و در استان سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان عدم پوشش تحصیلی بیش از سایر بخش‌های کشور است.

۱۰‌ها هزار کودک داریم که نمی‌توانند به مدرسه بروند

واعظ مهدوی بیان کرد: علاوه بر اتباع خارجی و یا کودکان فاقد شناسنامه و هویت، ۱۰‌ها هزار کودک داریم که نمی‌توانند به مدرسه بروند و سرپرست جدید آموزش و پرورش باید در این حوزه‌ها تمرکز کنند.

معاون سابق سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بر اساس شاخص‌های هزینه‌ای ۱۰ درصد کل هزینه زندگی به آموزش و پرورش اختصاص پیدا می‌کند و بیش از ۹ درصد خانواده‌ها برای تحصیل فرزندان باید وسایل زندگی را بفروشند.

وی با ارائه راهکاری درباره حل مشکلات معوقات فرهنگیان اشاره و تصریح کرد: مسائل آموزش و پرورش از مسائل کل کشور جدا نیست و نگاه دولت به این مقوله باید اصلاح شود؛ دولت‌های امروزی کاری به جز تأمین امنیت، غذا، بهداشت و آموزش ندارند؛ اگر نگاه این باشد که آموزش و پرورش پول هدر می‌دهد مشکلات حل نخواهد شد.

واعظ مهدوی اظهار کرد: ایران کشور جوان و باسوادی است، تفاوت بین هزینه‌ها و درآمد‌های کشور ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که ۹۵ هزار میلیارد مربوط به حقوق و دستمزد و ۱۲۰ هزار میلیارد مربوط به رفاه اجتماعی است که صرفه جویی می‌تواند جوابگوی این ما به‌التفاوت‌ها باشد و دولت باید روی این موضوع کار کند چرا که اکنون ۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

معاون سابق سازمان برنامه و بودجه به وظایف سرپرست جدید آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: این مسئول باید به موضوعات فرابخشی توجه داشته باشد و از رشد تورم و حفظ قدرت خرید دستمزد بگیران و اخذ مالیات آگاه شود.

وی تأکید کرد: دولت کسری دارد و باید مطالبات و معوقات را پرداخت کند؛ حال باید راه حلی برای این مشکل تعبیر شود چرا که این موضوعات به تنهایی در آموزش و پرورش برطرف نمی‌شوند؛ وزرا باید به مسائل فرابخشی توجه داشته باشند و مراقب شاخص‌های نرخ ارز و مواردی از این قبیل باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار