به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه کاهش فرآیندهای دستی و کمتر شدن استعلامات دستی و نیز سهولت در اخذ مجوز از دستاوردهای این سامانه است گفت: یکی از مشکلات اساسی در زمینه نظارت بر مجوزهای کتب که گاهی روند ارزیابی را طولانی میکرد، نبود سیستم جامع بود که به حمدالله با توجه به پویایی فکری که در استان وجود دارد این سامانه در این استان آغاز به کار میکند.
وی ادامه داد: این سامانه محاسن زیادی را به دنبال دارد که ارتقاء کیفیت در خدمات، افزایش کمیت و همچنین شفافیت از آن جمله است و انتظار میرود ناشران و مولفان استفاده از این سامانه را به فال نیک بگیرند و شاهد رشد آثار آنان باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به پیشتازی خراسان رضوی در حوزه نشر و تولید کتاب و ظرفیت سخت افزاری و نرم افزاری دراین حوزه، امیدوارم ما به هدف خود که ارتقاء و گسترش سنت مطالعه در استان و مشهد است برسیم و در فضاهای عمومی شاهد مطالعه جوانان و نوجوانان باشیم.
مروارید با اشاره به جایگاه خانواده در افزایش سرانه مطالعه افزود: امیدوارم شاهد آن باشیم که خانوادهها در کنار رفع نیازهای مادی، نیاز معنوی که همان خرید کتاب، سنت مطالعه و کتابگردی خانوادگی است برآورده سازند.
فرآیند صدور مجوز پروانه نشر برای ناشران مکانیزه خواهد شد
افشین تحفه گر معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در استان ٤ هزار و ٢٣٥ عنوان کتاب درخواست مجوز داشته اند که از این تعداد در سال گذشته، ٣ هزار و ٤٩٤ عنوان مجوز صادر شد.
وی با اشاره به سیستم جامع صدور مجوز الکترونیک کتاب گفت: در این ساماندهی سادهتر شدن فرآیند گرفتن مجوز انتشار کتاب برای ناشران دارای مجوز پروانه نشر و به حداقل رساندن حضور ناشران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از جمله مزیتها است.
معاون فرهنگی ارشاد خراسان رضوی گفت: از این پس کل فرآیند صدور مجوز پروانه نشر برای ناشران مکانیزه خواهد شد امری که تاکنون به صورت دستی انجام میشده است.
تحفه گر افزود: نظر به شروع فرآیند انتقال ثبت درخواست صدور مجوز کتاب به سامانه، خواهشمند است ناشران از امروز با ورود به سامانه http://ketab.samandehi.ir پس از تکمیل اطلاعات انتشارات خود و تائید توسط این دفتر درخواستهای صدور مجوز کتاب را ثبت کنید.
حذف هزینههای اضافه برای ناشران در سامانه جامع صدور مجوز کتاب
ناصر افشار پور مدیر (IT) و مسئول سامانه جامع صدور مجوز الکترونیک کتاب گفت: تمام فرآیندهای مربوط به صدور مجوز قبل از چاپ کتاب و نمایش مراحل مختلف وضعیت آثار و مجوزهای مربوط به آن از این پس مکانیزه است.
وی تصریح کرد: کلیه اطلاع رسانیها علاوه بر کارتابل خود ناشر که از طریق پیامک و ایمیل انجام میشود و در مرحله تکمیل اطلاعات یا صدور پروانه نشر، صدور ابلاغیه اثر، صدور مجوز قبل از چاپ، صدور مجوز اعلام وصول کتاب از طریق پیامک و ایمیل به ناشر اطلاعرسانی میشود.
مسئول سامانه جامع صدور مجوز الکترونیک کتاب گفت: حذف هزینههای اضافه برای ناشران را از مزایای این سامانه است و یکی از مزایای مهم سیستم کنونی متمرکز بودن کلیه اطلاعات مربوط به نشر در کل کشور نسبت به سامانه نامتمرکز قدیم است این بدان معناست که تمامی اطلاعات ناشران از قبیل اطلاعات مربوط به پروانه نشر و تمام روند صدور مجوز کتاب در این سامانه به صورت یکپارچه خواهد بود.
افشار پور افزود: از دیگر مزایای این سامانه افزوده شدن فرآیندهای بررسی آنلاین و مدیریت کارشناسان بررسی کتاب به صورت آنلاین است که باعث تسریع در مدیریت و انجام امور بررسی خواهد شد.
وی ادامه داد: امکان دسترسی تمامی مراجع ذیصلاح و عموم مردم برای راستی آزمایی مجوزهای صادره از دفتر توسعه کتاب و کتاب خوانی از طریق سامانه انجام میشود.
انتهای پیام//ف.س