به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،یکصد و سیزدهمین قسمت از سری برنامههای بدون توقف، ۲۱ خردادماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، حجتالاسلام «شیخ محمد قمی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این برنامه در پاسخ به این سؤال که «ما میگوئیم حکومت دینی است، اما ۱۰ سال است مراجع میگویند بیائید این وضعیت بانکداری را درست کنیم، اما اتفاقی نمیافتد»، یادآور شد: فرآیند را باید خوب بررسی کرد ۴۰ سال گذشته و این زمان برای گامهای بلند تمدنی زمان زیادی نیست، اما برای رفع بسیاری از نواقص و اصلاحات در حکومت دینی زمان خوبی است، ۴۰ سال برای تمدنسازی کم است، اما برای تولید نرمافزارهای اداره حکومت در حداقلهایی مثل بانکداری که سود ۴۰ و ۵۰ در صد از آن در نیاد زمان کافی بوده و ما کوتاهی کردیم.
وی ادامه داد: حکومت دینی یک آرمان است که بخشی از آن محقق شده بخشهایی را به عنوان دولت اسلامی باید برویم جلوتر انشاءالله بتوانیم یکی یکی محقق کنیم اگر نگاه سیاستزده نداشته باشیم و دقیق ببینیم تقصیر چه نهادی چه بوده، الان ما مجموعه مسؤلیتهای اجرایی حوزه اقتصاد را تقریبا در طول این ۴۰ سال دست جریان تکنوکرات نئولیبرال با یک تفکرات خاص که اتفاقا شاید آدمهای متدینی هم هستند، اما شخصا باورمند به آموزههای دینی نیستند دادیم حرفهایی که در نهجالبلاغه درباره برنامه اقتصاد جوامع آمده را آرمان و شعار دست نیافتنی میدانند، این عده بر اساس آموزههایی که فرا گرفتند مملکت را جوری پیش بردند که بانکداریاش را به این نقطه رسید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه بسیاری از این افراد هم با رأی مردم انتخاب شدند، گفت: دقیق ببینیم آنجایی که ما اقتصادمان، بانکداریمان اسلامی نبوده اگر نظرسنجی کنیم تخمین میزنم اغلب جوانها و مردم این جامعه بر اساس ریشههای فرهنگی اعتراضشان به این است که چرا در موضوع بانکداری حکومت دینی نیست؟ من میگویم ریشهیابی کنیم معلوم میشود ریشه این تفکر متصدیان حوزه اقتصاد بانکداری، دینی نیست و اتفاقا باید گفت برای اینکه دینی شود باید کسانی که باورمند به منظومه معرفتی امیرالمؤمنین هستند و رفتند با دانش اقتصاد آشنا شدند و میدانها را خرد خرد شناختند باید بیایند به دست بگیرند و مدار اندیشه دینی نظام بانکداری اسلامی را جور دیگری رقم بزنند.
این مسؤل فرهنگی اضافه کرد: آنجایی که مسلمات و مصرحات بوده مراجع تقلید آمدند گفتند این جریمه دیرکرد قطعا حرام است و این نوع نظام بانکداری قطعا رباست و مشکل دارد، اما مگر اعمال شده مسؤل نظام بانکداری کشور گفته آقایان مراجع برای خودشان نشستند نظر میدهند این حرفها هیچ کدامش واقعبینانه و اجرایی نیست من خودم تشخیصم بر اساس دانش روز اقتصاد دنیا این بوده این طوری اداره کنیم. اینجا دستگاه نظارتی باید ورود پیدا کند، اما این فرد منتخب مردم است، مردم این تجربه تاریخی را باید پشت سر بگذرانند تا این فردی که نمیخواهد بر اساس آموزههای دینی در حوزه بانکداری، اقتصاد یا صنعت عمل کند برود و یک فرد مطمئنتر و معتقدتری را که باور و توانش را دارد که آن تفکر علوی را اجرا کند به میدان بیاید.
حجتالاسلام قمی با اشاره به اینکه، اما انتخاب حق مردم است، عنوان کرد: رهبری هم این حق را در موضوعات مختلف مثل برجام به مردم دادند تا تجربه تاریخی برای مردم اتفاق بیفتد، یک تعبیر خیلی دقیقی را حضرت آقا استفاده کردند گفتند من واقعا به مردمسالاری دینی معتقدم اگر مردم قرار است انتخاب کنند باید انتخاب را برعهده آنها گذاشت، اما باید در تحلیل دقت کنیم که جریان اقتصادی و مدیران دستگاههای اقتصادی و بانکی کشور در طول این سالها بر اساس چه تفکری بانکها را اداره کردند که به این نقطه رسیدند بر اساس دین بوده یا نه و اینجا دین متهم است و یا بر اساس نسخههای واضح دینی عمل نکردن مشکل اساسی است.
وی در پاسخ به این سوال که «در بیانیه گام دوم رهبری مبحثی عنوان شده بود که ما در تمدنسازی از مرحله اول به مرحله دوم وارد شدیم، دو سؤال اینجا مطرح است اول اینکه اصلا تمدنسازی چیست و دوم اینکه آیا ما در مرحله اول به تمدنسازی رسیدیم که به مرحله دوم برویم» اظهار کرد: مردم ما، مردم یک دستی هستند اقوامشان متعدد است از مذاهب متعدد در آن هستند، ولی یکپارچهاند، یک اراده کردند تصمیم گرفتند برای رسیدن به استقلال، آزادی، عدالت و جمهوری اسلامی مسیری را باهم طی کنند قومی بودند که با هم قیام کردند بر اساس اراده الهی این مردم در عالم تمثیل شبیه گروه کوهنوردی هستند که تصمیم گرفتند تا قله بروند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در همان بیانیه گام دوم که خیلی عمیق است حرفهای رهبر یک مملکت بیان شده که از بالا مسائل این جامعه را در طول این سالها رصد کرده و توضیح میدهد به اشکالاتمان اشاره میکند، مسیری که طی کردیم، دستیافتههایی که داشتیم، مسیری که میخواهیم برویم، افق پیش و و الزاماتش، این را اگر بخوانیم اتفاقا ایشان شروع کردند به دستاوردهای مؤثر، از باب نمونه به مواردی اشاره کردند که به نظر من هیچ کدامش قابل خدشه نیست نه فقط به استناد آمار، تجلیات و جلوههایش را هم ما داریم میبینیم لذا کم شد که حتی دشمن در مواردی از دستاوردهای انقلاب که در این بیانیه به آن اشاره شده خدشه و مناقشه وارد کند.
مدیر دورههای معرفتی اسلام ناب در پایان با ذکر این نکته که به نظر من میشد در این ۴۰ سال بهتر عمل کنیم، یادآور شد:، اما نمرهای که میگیریم مجموعا در دستگاه محاسباتی به نظر من معدل قبولی است، قبولی با ممتاز بودن متفاوت است. ما به یک دستاوردهایی رسیدیم، اما مسیر پیش رو پیچیدگیاش، دشواریاش، شیب مسیر حرکت و سختیهایش ممکن است، چون برخی از کاستیها را هم تا به حال داشتیم برایمان افزونتر هم بشود. یک جمله هم درباره تمدن بگویم تمدن لایه روئین و پایدار حیات اجتماعی و فرهنگ جامعه است یعنی مردمی که علاقهمند به ورزش هستند در شهرشان به مرور ورزشگاه زیاد میشود این یک تجلی تمدنی است، مردمی که اهل نمازند کم کم نمازخانهها و مساجد در آن شهر میسازند و مردمی که به دانش اهتمام دارند به دانشگاهها روی میآورند و دانشگاهها زیاد میشود، در واقع آن چیزی که اتفاق میافتد تجلی اراده خود مردم است.
انتهای پیام/