رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: کنترل آفت ملخ صحرایی از بهمن ماه آغاز شده و تا امروز در سطحی بالغ بر ۱۲۵ هزار هکتار در کل استان مبارزه انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته جهاد کشاورزی برگزار گردید ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی گفت: جهاد سازندگی سابق در ۲۱ خرداد سال ۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) تشکیل و به همین مناسبت این هفته به هفته جهاد کشاورزی نام گذاری شده است.

وی گفت: جهاد سازندگی در زمان جنگ با عنوان سنگر ساز بی سنگر نقش یک بازوی قوی را برای انقلاب داشته است ودر زمان سازندگی با اقداماتی نظیرجاده سازی، برق روستایی آب روستایی و... خدمات ارزنده‌ای ارائه که در کارنامه درخشان جهاد ثبت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: در حوزه کشاورزی اگر به دانش توجه شود وعلم وارد مزرعه شود بهره وری بیشتر می‌شود که باعث رونق تولید می‌شود.

سعیدی با اشاره به اینکه، مهمترین موضوع بهره وری، استفاده صحیح واصولی از دو نهاده مهم، آب وخاک است که در اولویت کار‌ها قرار گرفته است، افزود: در جا‌هایی که دانش به مزرعه ورود پیدا کرده است عملکرد و بهره وری بالاتر رفته است. طی شش سال گذشته سطح زیر کشت گندم ۵۵ هزارهکتار بوده که به ۳۵ هزارهکتار رسیده، اما عملکرد تغییر نکرده و این بالا بودن بهره وری به دلیل ورود دانش به مزرعه است.

وی گفت: در حوزه آبیاری مزارع با ورود شیوه جدید آبیاری نوار تیپ، عملکرد در حوزه زراعی بسیار بالا رفته و باعث افزایش بهره وری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: کاهش سطح زیر کشت محصولات پر آب وجایگزین کردن با محصولات با مزیت اقتصادی بالا و کم آب از دیگر سیاست‌های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی است.

وی افزود: حفاظت از منابع پایه اولویت کار جهاد کشاورزی است و در این زمینه برنامه مفصلی داریم از جمله ترویج انواع آبیاری‌های نوین، تا بهره وری افزایش یابد.

سعیدی گفت: یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی توسعه گلخانه‌ها در حوزه خوراکی و یا گل شاخ بریده می‌باشد که امسال ایجاد ۱۰۰ هکتار برنامه کشت گلخانه‌ای مد نظر است که این فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری برای تولید محصولات گلخانه‌ای است.

سعیدی در ارتباط با حوزه دامپروری گفت: با ورود نژاد‌های نوترکیب به استان چند سالی است که بهره وری با ورود نژاد‌هایی مانند بز سانن، گوسفند رومانوف، گاو سمینتال که شیر و گوشت بیشتری نسبت به نژاد‌های دیگر دارند عملکرد و بهره وری افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: در دوسالی که گذشت آفت کرم خراط که یکی از آفات کلیدی استان که در اکثر شهرستان‌ها خسارت به بار آورده بود تحت کنترل در آمد. کنترل این آفت که در مرکز آلودگی، بیدخون بردسیر انجام شد این شهرستان را دوباره به روز‌های طراوات و شادابی رساند.

وی افزود: کنترل آفت ملخ صحرایی که از بهمن ماه وارد کشور شده است نیز از اقداماتی است که این سازمان در حال انجام آن است و تا امروز در سطحی بالغ بر ۱۲۵ هزار هکتار در کل استان مبارزه انجام شده است.

انتهای پیام/ی

آغاز هفته جهاد کشاورزی با نشست خبری در کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار