مدیر گروه کنترل بیماری‌های غیر واگیر دار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: ۹۷ هزار نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با فشار خون در کشور ایران جان خود را از دست دادند.

از هرسه نفر یک نفر به فشار خون بالا مبتلاستشاه ابادی مدیر گروه کنترل بیماری‌های غیر واگیر دار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، گفت: ۹۷ هزار نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با فشار خون در کشور ایران در سال ۹۶ جان خود را از دست دادند که ۱۵ میلیون نفر در ایران مبتلا به فشار خون هستند.

وی گفت: هر سال ۳۲ میلیون نفر در جهان دچار سکته مغزی و قلبی می‌شوند که عامل خطر فشار خون بالا باعث بروز بسیاری از این بیماری هاست.

شاه آبادی بیان کرد: یک میلیارد نفر در جهان به فشارخون بالا مبتلا هستند و ۸ میلیون نفر سالانه جان خود را بر اثر فشار خون از دست می‌دهند.

وی گفت: در استان کرمانشاه ۳۰ درصد بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالاست و جای  نگرانی اینجاست که خیلی از افراد از این بیماری  اطلاع ندارند.

 شاه آبادی با بیان اینکه فشار خون بالا  قابل پیشگیری و قابل کنترل است  گفت:عوارض ناشی از فشارخون بالا که سکته مغزی و قلبی بیماری های کلیوی و اسیب های چشمی است می توان جلوگیری کرد . 


وی ادامه داد: گروه هدف در طرح کنترل فشار خون افراد ۳۰ سال و بالاتر مادران باردار ۱۸ سال و بالاتر و بیماری‌های کلیوی ۱۸ سال و بالاتر هستند بر اثر تحقیقات شیوع فشار خون در افراد ۳۰ سال به بالاتر هستند. در استان کرمانشاه حدود یک میلیون نفر بالای ۳۰ سال هستند و ۳۵ هزار مادر باردار داریم و ۵۰۰ هزار نفر باید غربالگری شوند و طبق دستور العمل وزارت بهداشت باید ۵۰ درصد این افراد غربالگری شوند، اما هدف ما این است که تمامی افراد در این طرح غربالگری شوند.

وی گفت: از ۲۷ اردیبهشت طرح شروع شده است که از دیروز غربالگری شروع شده است تا شب گذشته ۲۰۶ هزار از جمعیت هدف غربالگری شدند.


شاه ابادی بیان کرد : به تمام پایگاه ها اعلام کردیم ایستگاه های سنجش فشار خون را با بنرها کاملا مشخص کنند و 26 نفر ناظر بر پایگاه ها قرار دادیم و ایرادات و کاستی ها را گزارش می دهند.

وی بیان کرد : نزدیک به دو سال است که خطر سنجی  سکته های قلبی و مغزی و سرطان در استان کرمانشاه در حال انجام است و  به صورت رایگان در حال اجراست.

انتهای  پیام/ز


اجرای طرح ملی کنترل فشار خون 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.