بازار ارز در هفته گذشته نيز با نوساناتي همراه شد و اين بازار با تمام تدابير بانك مركزي همچنان خبر ساز و در التهاب به سر برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ نرخ سود سپرده هاي بانكي در شوراي پول و اعتبار و ممنوعيت فروش ارز در خارج از واحدهاي مجاز، بازار ارز را شوكه كرد و ديگر چيزي از تزريق ارز به شيوه روزها و هفته هاي قبل در بازار نبود.

بنابراين گزارش؛ بازار آزاد ارز در روزهاي شنبه و يكشنبه شاهد نوسان زيادي در قيمت دلار بوده كه نرفتن رييس بانك مركزي به مجلس و شايعه استعفاي وي و برخورد نيروي انتظامي با دلالان بهانه اي شد تا دلار سوار بر موج قيمت تا مرز 1700 تومان بالا برود. البته با كمياب شدن دلار بهاي آن تا 1720 تومان نيز افزايش يافت اما عملا داد و ستدي فراتر از نرخ 1700 تومان در بازار صورت نگرفت.

اين در حالي است كه بازار به نرخ 1400 توماني پيشنهاد شده توسط بانك مركزي بي توجه بود البته ساير ارزهاي مهم كه در روز شنبه كاهش يافته بودند در روز يكشنبه با افزايش شديدي روبرو شدند به طوري كه يورو با رشد 50 توماني در روز يكشنبه به 2150 تومان و درهم با 23 تومان افزايش به 450 تومان رسيد، پوند انگليس نيز شاهد رشد 10 توماني و بهاي 2680 تومان در بازار بود.

اين گزارش حاكي است؛ دلار در روز دوشنبه به 1680 تومان رسيد اما يورو بدون نوسان بر روي نرخ 2150 تومان ثابت ماند، هر پوند انگليس و درهم امارات شاهد رشد 40 تومان و 15 توماني بودند و با بهاي 2650 و 465 تومان به فروش رسيدند.

براساس اين گزارش؛ بازار ارز در روز سه شنبه با رشد 40 توماني، هر دلار آمريكا را 1720 تومان به فروش رساند كه اين افزايش بها سبب رشد ساير ارزها منجمله يورو با رشد 35 توماني و پوند انگليس با افزايش 20 توماني روبرو شدند و با بهاي 2185 و 2670 تومان در بازار به فروش برسند، درهم امارات هم در بازار اين روز 5 تومان افزايش يافت.

اين گزارش مي افزايد؛ اما بازار ارز در روز چهارشنبه تحت تاثير تصويب افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي توسط مجلس قرار گرفت و از بهاي دلار كاست و آن را بين بهاي 1685 و 1690 تومان به فروش رساند. اما ساير ارزها همچنان به مسير افزايشي خود ادامه دادند و با بهاي 2190 تومان هر يورو و 2735 تومان هر پوند انگليس به فروش رسيدند، درهم امارات نيز 474 تومان فروخته شد كه 4 تومان افزايش داشت.

برپايه اين گزارش؛ ممنوعيت فروش ارز توسط دلالان و واحدهاي صنفي غيرمجاز سبب شد تا بازار از خريد و فروش ارز به ويژه دلار امتناع كند و تنها فروش از طريق صرافاني كه از بانك مركزي مجوز و در كانون صرافان نيز عضويت دارند صورت بگيرد كه البته بهاي دلار در اين صرافي ها براي فروش 1400 تومان و براي خريد 1390 تومان تعيين شد.

ممنوعيت فروش ارز و تصويب افزايش نرخ سود سپرده بانكي سبب شد تا دلار آخر هفته اي آرام را بگذراند به طوري كه با آرام گرفتن دلار بر روي نرخ 1690 تومان پايه اي شد تا ارزهاي ديگر نيز يك روز آرام را در پنجشنبه سپري كنند. يورو بدون نوسان 2190 تومان و درهم با كاهش 1 تومان، 473 تومان به فروش برسد اما پوند با افزايش به 2750 تومان رسيد.

گفتني است؛ به دليل سياست پيش فروش سكه و روان شدن نقدينگي ها به بازار ارز بازار با نوسان نرخ ارز در دامنه هاي قيمتي متفاوت روبرو شد اما با ممنوعيت فروش ارز در خارج از صرافي هاي مجاز و فروش دلار با بهاي 1400 تومان و تصويب افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي دوباره اين نقدينگي ها را از بازار ارز به سمت بازار سكه سوق داد تا چند روزي هم اين بازار را درگير خود كند و شايد هم بستر مناسبي براي پيش فروش سكه بانك مركزي شود و افراد بيشتري از اين طرح استقبال كنند./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار