وزیر نفت عراق در اظهاراتی تاکید کرد بغداد در سیاست خود مستقل است و در راستای تحریم‌های آمریکا ضد ایران حرکت نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق، در مصاحبه اختصاصی با شبکه روسیا الیوم تاکید کرد بغداد در چارچوب تحریم‌های آمریکا ضد ایران حرکت نمی‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که کشمکش‌های موجود بین واشگتن و تهران در دوره اخیر و تهدید‌های موجود و قرار دادن نفت به عنوان اهرم فشار چه تاثیری خواهد داشت و عراق آیا می‌تواند از این کشمکش‌ها دور باشد، گفت: یک عبارت مشهوری هست که گفته می‌شود «نفت سیاست است و سیاست نفت» این انعکاس نقش نفت در زندگی انسان را نشان می‌دهد؛ زیرا نفت و گاز و انرژی، موتور اصلی اقتصاد جهانی است؛ از این رو همواره وقتی از نفت سخن می‌گوییم از رشد اقتصادی در جهان سخن می‌گویم. ما در وزارت نفت عراق و حتی نخست وزیری اصرار داریم که این وزارت نماینده ملت عراق باشد از این رو هیچگونه فشار سیاسی را نمی‌خواهیم و تحمل نخواهیم کرد.

 وزیر نفت عراق درباره اینکه تحریم‌های آمریکا بر ایران چگونه بر روابط بین بغداد و تهران تاثیر گذاشت، نیز گفت: در زمینه نفت هیچگونه تاثیری نداشت. ایران کشوری تولیدکننده و صادرکننده نفت است. عراق نیز همینطور هم تولیدکننده و هم صادرکننده نفت است. هر دوی این کشور‌ها عضو اوپک هستند. ما از بازار نفتی که ایران آن را تامین می‌کرد و مصرف‌کنندگان این نفت در جهان که نیاز خود را از نفت ایران تامین می‌کنند، سوء استفاده نمی‌کنیم و تولیدات خود را افزایش نخواهیم داد. ما به کاهش تولید خود در سازمان اوپک پایبند هستیم. در زمینه گاز نیز ما واردکننده گاز هستیم و برای تولید برق از آن استفاده می‌کنیم.

الغضبان درباره تبعیت نکردن عراق از آمریکا در تحریم نفتی ایران نیز گفت: ما چنین سیاستی نداریم ما کشوری هستیم که بیش از هر کشور دیگری از محاصره و تحریم رنج بردیم. محاصره و تحریم ملت‌ها را رنج می‌دهد. همچنین نمی‌توان گفت که حتما تحریم‌ها و محاصره اقتصادی سیاست‌ها را تغییر خواهد داد. بلکه برعکس می‌تواند بر توانایی و قدرت کشور‌های محاصره شده نیز بیافزاید؛ زیرا اعتماد این کشور به نفس اقتصاد خود بیشتر خواهد شد. این تصمیم آمریکاست و ما در این زمینه بی‌طرف هستیم و سیاست نفتی ما به نفع ملت عراق خواهد بود (نه اینکه از واشنگتن تبعیت کنیم).

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار