مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان زنجان گفت:زنجان رتبه نخست تولیدات صنایع‌دستی فلزی در کشور را دارد.

زنجان رتبه نخست تولیدات صنایع‌دستی فلزی در کشور را داردرحمتی مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان زنجان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: صنایع دستی به عنوان یکی از ارزشمندترین محصولات دست ساز بشری است که علاوه بر کارکرد هتری و تاریخی که دارد پاسبان و نگهبان ارزش‌های فرهنگی و تاریخی هر کشور است صنایع دستی در حوزه اشتغالزایی و تولید ثروت در هر منطقه‌ای نقش بسزایی دارد.
 
رحمتی با بیان اینکه استان زنجان در سال‌های اخیر رتبه نخست تولیدات صنایع‌دستی فلزی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است گفت: صنایع دستی همچون مس، چاقو و ملیله زنجان بسیار مورد توجه استان‌های دیگر است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: صنعت مسگری  و پس از آن چاقو سازی بیشترین تعداد شاغلین را به خود اختصاص دادند.

وی تصریح کرد: صنایع دستی تولید استان به اغلب مناطق کشور ارسال می‌شود و بازار محصولات فلزی اغلب در دست استان زنجان است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان ادامه داد: صنایع دستی همچون چاقو و ملیله به کشور‌های شرق آسیا، عراق، ترکیه و  در مورد ملیله حتی به کشور‌های اروپایی نیز صادر می‌شود.

وی همچنین با اشاره به نام‌گذاری زنجان به عنوان شهر ملی ملیله، افزود:باید از ظرفیتی که در این زمینه در اختیار داریم به نحو مطلوب استفاده کنیم.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان زنجان  ادامه داد: در همین راستا و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است خانه ملیله زنجان تا پایان تابستان راه‌اندازی شود.

رحمتی با  بیان  اینکه بیش از  ۲۰۰ نفر هنرمند زنجانی در حوزه ملیله فعالیت می‌کنند تصریح کرد: تلاش همه این فعالان باعث شد تا ثبت زنجان به عنوان شهر ملی ملیله محقق شود.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم با ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله بتوانیم دستاورد‌های هنری و ارزشمند این هنر اصیل را که به عنوان یک فناوری بومی برای زنجان شمرده می‌شود را حفظ کنیم و به عنوان یک مبدأ جغرافیایی اثر در تولید این محصول همیشه صاحب امتیاز باشیم.

انتهای پیام/ن
 

خانه ملیله زنجان تا پايان تابستان امسال راه اندازی می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.