رئیس ستاد اقامه نمازاستان کرمان گفت: قیام ۱۵ خرداد با راه ومسیر شهداست که همچنان ادامه دارد.

گرامی داشت قیام ۱۵ خرداد درموزه دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مراسم گرامیداشت ۱۵ خرداد امروز عصر با حضور حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی نماینده، ولی فقیه در استان کرمان و امام جمعه کرمان، زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و عموم مردم در کنار گلزار شهدای گمنام واقع در موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام عربپور رئیس ستاد اقامه نماز استان کرمان با گرامیداشت روز ۱۴ و ۱۵ خرداد و تبریک عید فطر گفت: در جوار شهدایی هستیم که راه و مسیرشان با شهدای ۱۵ خرداد یکی بود آن‌ها در ابتدای نهضت به شهادت رسیدند و این‌ها در تداوم نهضت به شهادت رسیدند و هنوز هم این راه ادامه دارد.

وی به ماجرای تاریخی ۱۵ خرداد اشاره کرد و گفت: برای اینکه بدانیم خون شهدای ۱۵ خرداد چه ثمره‌ای برای ما داشته است، مقداری از این روز تاریخی را بیان می‌کنم.

حجت الاسلام عربپور با بیان اینکه شاه ملعون که دومین شاه پهلوی بود در سال ۱۳۲۰ با نظر متفقین که به ایران آمده بودند روی کار آمد و پدرش کنار رفت افزود:  او که جوان و تشنه قدرت بود با راهنمایی اربابانش سعی کرد تا دهه ۳۰ به نوعی آرام‌تر از پدرش حرکت و مخالفت علنی با مظاهر دینی نداشته و ارتباط با علما داشته باشد، ولی پس از کوتای ۲۸ مرداد روش او و کار‌های او تغییر کرد.

وی بیان داشت: شاه هم به فکر حفظ تخت و تاج و هم به فکر این بود که اربابان و به خصوص امریکا را راضی نگه دارد در آن دوره با روی کار آمدن دموکرات‌ها  که شرایط را برای حفظ استبداد شاه سخت کرد، دو سیاست در پیش داشت، هم حفظ تاج و تخت و ایجاد مراکز امنیتی از جمله ساواک و رکن دوم ارتش همراه با برخورد انقلابیون و روحانیت و مراجع  بود به گونه ای که  هم روحانیون را دستگیری و زندانی و هم در سخنرانی هایش لعن و تحقیر روحانیت بود.

حجت الاسلام عرب پور بیان داشت: وی در سیاست دوم خود بحث  اصلاحاتی داشت و نام آن را به نام انقلاب شاه و مردم مطرح کرد.

وی با بیان اینکه به رغم همه این کار‌ها روحانیت در دهه ۳۰ تا ۴۰ روش خود را نسبت به گذشته عوض کردند گفت:  تصمیم این بود روحانیون افشاگری کرده  مردم  بصیر و آگاه شوند و دفاع از روحانیت منجر به محرم ۱۳۴۲ شد و قرار بر این شد که روحانیت سیاست افشاگری و روشنگری را انجام دهد، در عصر عاشورا ۱۳۴۲ که امام سخنرانی در مدرسه فیضیه داشت عمال شاه حمله کردند و شاه برای آرام کردن اوضاع تصمیم به دستگیری امام و فرستادن وی به تهران گرفت.

رئیس ستاد اقامه نماز استان تصریح کرد: وضعیت اطلاع رسانی در سال ۴۲ خیلی متفاوت بود اتفاقی شکل گرفت امام را شامگاه به تهران بردند و روز بعد مردم در تهران و قم و تبریز به خیابان‌ها ریختند علی رغم وضعیتی که شاه ایجاد کرده بود ،عده‌ای از مردم ورامین به سمت تهران آمدند و خواستار آزادی امام شدند و شعار یا مرگ یا خمینی را سر دادند .

وی بیان کرد: شاه دستور به تیراندازی و تجمع‌ها را متفرق کرد ،امام چند روزی زندان بودند وبعد ایشان آزاد شد و مردم استقبال کردند در سال ۴۳ امام و روحانیت کار خود را انجام دادند.

حجت الاسلام عرب پور تاکید کرد:در 13 آبان رژیم دوباره امام را دستگیر و برای اینکه جریان ۱۵ خرداد تکرار نشود امام را به ترکیه و نجف تبعید کردند.

وی بیان کرد:در ۱۵ خرداد سه چیز باعث شد که مردم با هم متصل شده و پیروزی را در سال ۵۷ ببینند اول امام بود که به عنوان رهبر نهضت مطرح بود و مردم نگاهشان به اعلامیه های وی بود ،دومین عامل مردم بودند علی رغم آن اوضاع بد مردم به خیابان‌ها می‌آمدند و حرفشان را می‌زدند که این با راهنمایی امام و روحانیت انجام می شد.

وی بیان داشت: سومین عامل که  ۱۵ خرداد را ماندگار کرد نقش دین اسلام و ایدئولوژی دینی بود ، همین سه عامل باعث  شد
۱۵ خرداد به عنوان روزی که اصل و نطفه انقلاب به شکل اصولی مطرح شد و سال ۵۷ جواب گرفت و رژیم پهلوی رفت و جایگزین ان انقلاب اسلامی شد.
رئیس ستاد اقامه نماز استان کرمان گفت:در آن زمان شهدایی که در ۱۵ خرداد شهید شدند جنازه شان پیدا نشد  و مفقود مطرح شد و خون آن‌ها باعث پیروزی انقلاب شد  و انقلاب به عنوان حرکت عظیم و طوفنده جهان اسلام مطرح شد و این ثمره ایستادگی مردم در ۱۵ خرداد و حضورشان  در عرصه‌ها و صحنه‌های مختلف است که تضمین کننده این انقلاب شده است.

وی افزود:در سال ۶۸ بعد از رحلت امام عده‌ای نغمه‌های شوم را سر دادند که انقلاب تمام شد، ولی به لطف خدا شخصیتی عهده دار رهبری شد که در مسیر امام است واکنون سربلندیم.

حجت الاسلام عرب پور درخصوص نقش رهبری در شرایط کنونی نیز اظهارداشت: در دو سال گذشته که سیاست‌های رژیم ترامپ در برابر ملت ایران ببینید هدایت‌های رهبری چه بوده و ایشان از همان اول متوجه بودندکه دشمن با اقتصاد می‌خواهد مردم را تحت فشار قرار دهد بنابراین اقتصاد مقاومتی را عنوان می‌کنند .
وی بیان داشت: ترامپ وقتی که مقاومت مردم را در موضوع برجام می‌بینند (تقاصای تلفن می‌دهد)، ولی رهبری می‌گوید با امریکا که ملت بدعهدی است مداکره نمی‌کنیم. این ثمره ایستادگی ملت در برابر شاه و دشمن است.

انتهای پیام/ح

گرامی داشت قیام ۱۵ خرداد درکرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار