معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گفت: یک گروه استهلال فردا سه شنبه برای رصد ماه شوال به مناطق مرتفع سنندج اعزام می‌شود.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، حجت الاسلام مهدی حیدری کبیر گفت: با هماهنگی‌های انجام گرفته این گروه عصر فردا سه شنبه به مناطق مرتفع سنندج برای رصد اعزام می‌شوند و در صورت مشاهده هلال ماه شوال، مراتب را به دفتر نماینده، ولی فقیه در کردستان اعلام می‌کنند.

وی افزود: این گروه متشکل از یک نفر از شورای افتاء، ۲ نفر از ماموستایان اهل سنت، اساتید دانشگاهی آشنا به علم نجوم و چند تن از نیرو‌های سپاه پاسداران است که حامل تجهیزات و دوربین‌های رصد هستند.

معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور تاکید کرد: دفتر نماینده، ولی فقیه در کردستان نتایج رصد ماه شوال را به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام می‌کنند.

وی یادآور شد: بر اساس مبانی فقهی مذاهب اسلامی استفاده از آیات قرآنی، احادیث نبوی و بهره مندی از نظرات نخبگان علمی در حوزه نجوم برای رؤیت هلال ماه ضروری و تبعیت از نظر حاکم و رهبر اسلامی واجب است.

وی با بیان اینکه مساجد جامع و قبا در سنندج میزبان نمازگزاران عید فطر خواهند بود، گفت: نماز عید سعید فطر در حسینیه سنندج و مساجد شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

حجت الاسلام حیدری کبیر در ادامه به اعلام میزان پرداخت زکات فطره اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس فتاوای صریح علمای مذهب امام شافعی، میزان فطره به ازای هر نفر، یک صاع از قوت غالب هر شهر (معادل دو و نیم کیلوگرم) است که شهروندان می‌توانند عین قوت و یا وجه آن را به مستمندان پرداخت کنند.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، قوت غالب در استان همچنان گندم و قیمت هر صاع آن، حدود ۵۰ هزار ریال است.
معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور اضافه کرد: خانواده‌های متمکن و سایر خانواده‌هایی که قوت غالب بر سبد غذایی آنان برنج است، بهتر است مبلغ فطره را یک صاع از برنج مصرفی خود، محاسبه و پرداخت کنند که شامل ۲.۵ کیلو گرم برنج مصرفی و یا قیمت آن است، بپردازند.

قضای روزه رمضان بر سالخوردگان و یا بیمارانی که امیدی به بهبودی آنان نیست و نیز افرادی که بایستی در طول روز دارو مصرف می‌کنند، واجب نیست.

این افراد بایستی به ازای هر روز، روزه فوت شده، مقدار یک مد از قوت غالب و یا وجه آن را به تفصیلی که بیان شده به مستمندان پرداخت کنند.

پرداخت ۱۵ هزار ریال (فدیه) برای مناطقی که قوت اصلی آنان گندم است، کفایت می‌کند.

انتهای پیام/م

اعزام یک گروه استهلال برای رصد ماه شوال به مناطق مرتفع سنندج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.