مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های رها شده به خصوص مناطق دیم استان مشاهده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمد رضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با وجود مهیا بودن شرایط جوی بیماری سفیدک داخلی انگور در سال جاری در سطح تاکستان‌های استان تا اواسط اردیبهشت ماه نیز بیماری مشاهده نشد، اما در باغ‌های دیم در منطقه بدرانلو هم اکنون مشاهده شده است.

وی افزود: پنج هزار و ۱۰۰ هکتار از باغ‌های دیم منطقه بدرانلو بجنورد که هم اکنون از سطح عملکرد پایینی برخوردار است کشاورزان رغبتی برای مبارزه حفاظتی نداشته که این تاکستان‌ها هم اکنون بعضاً دچار بیماری سفیدک داخلی انگور شده است.

رضایی با بیان اینکه هم اکنون این مشکل نگران کننده و حاد نیست گفت: برخی از باغ داران استان به خصوص منطقه بدرانلو که سال‌ها با بیماری سفدیک داخلی انگور و خشکسالی مواجه بوده اند دچار کمبود نقدینگی شده اند.

وی اظهار داشت: هزار و ۴۰۰ کیلوم سم که در سال‌های گذشته خریداری شده بود در اختیار تاکداران استان قرار گرفت و هم اکنون نیز برای کمک به برخی از باغ داران که با کمبود نقدینگی مواجه هستند و همچنین کانون کوبی به پنج میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز داریم که خواستار تأمین آن هستیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون وضعیت بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های منطقه بدرانلو که شامل ۳۳ روستا می‌شود به حالت طغیان در نیامده است، اما اگر شرایط آب و هوایی تغیر نداشته باشد و رطوبت نیز باشد نگران کننده خواهد بود.

در خراسان شمالی بیش از ۴۰ هزار هکتار باغ وجود دارد که از این میزان ۱۶ هزار هکتار مربوط به تاکستان‌ها است که سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن انواع انگور تولید می‌شود.
انتهای پیام/ط


مشاهده بیماری سفیدک انگور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.