معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، گفت:طرح ملی غربالگری فشارخون همزمان با سراسرکشور در استان زنجان درحال اجراست .

همایش عمومی بسیج ملی کنترل فشار خونبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،دکتر صایینی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، گفت: علاوه بر امکان خود اظهاری فشار خون در سایت www.salamat.gov.ir، همه مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان‌ها و خانه‌های بهداشت آماده کنترل فشار خون مردم هستند.

دکتر صایئنی افزود: این طرح برای افراد بالای ۳۰ سال اجرا می‌شود که نیمی از جمعیت استان یعنی بیش از ۴۵۰ هزار نفر مشمول این طرح هستند.

وی فشار خون، بدانیم و اقدام کنیم را شعار امسال روز جهانی فشار خون معرفی کرد و گفت: ۱۶ میلیون نفر در کشور مبتلا به بیماری فشار خون هستند و شیوع این بیماری در مردان زنجانی ۱۶/۹ درصد و در خانم‌ها ۲۰/۱ درصد است.

دکتر صایئنی با اشاره به اینکه نیمی از مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند افزود: درصد آگاهی مبتلایان به فشار خون در جامعه شهری استان زنجان ۳۹ درصد و در جامعه روستایی ۵۰ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اعلام اینکه استان جزء ۶ استان با فشار خون پایین در کشور است گفت: مهمترین عامل بروز سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های قلبی و عروقی و نارسایی‌های کلیوی فشار خون بالا است.

وی تغییر سبک زندگی را مهمترین اقدام درمان و کنترل فشار خون دانست و گفت: حذف و یا کاهش مصرف غذا‌های آماده و فست فود‌ها و خوراکی‌های شور موثرترین گام در پیشگیری و کنترل فشار خون است.

دکتر صایئنی افزود: مصرف نمک در کشور ۱۰ گرم در روز و در استان ۱۱ گرم است و این درحالی است که توصیه سازمان بهداشت جهانی مصرف روزانه ۵ گرم نمک است.
 
انتهای پیام/ن
 

طرح ملی غربالگری فشارخون همزمان با سراسرکشور در استان زنجان درحال اجراست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.