معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بانوان بیشترین مبتلایان به پرفشاری خون بالا هستند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،کمال حیدری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اصفهان با بیان اینکه این آمار با توجه به مراجعه بیشتر بانوان مبتلا به فشارخون بالا در مقایسه با آقایان به مراکز بهداشت است گفت: فقط ۴۰ درصد مبتلایان به پرفشاری خون مراقبت‌های درمانی را دریافت می‌کنند.

کمال حیدری با اشاره به اینکه شاخص این بیماری در استان اصفهان در بانوان ۲۶ درصد و در آقایان ۲۳ درصد است افزود: پیش بینی می‌شود که ۹۲۲ هزار نفر در استان اصفهان مبتلا به این بیماری باشند که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها از بیماری خود مطلع اند.

وی ادامه داد: از هر چهار نفر یک نفر مبتلا به فشارخون بالاست و در استان اصفهان حدود ۲۵ درصد افراد بیش از ۳۰ ساله فشارخون دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی افزود: پرفشاری خون یک بیماری غیرواگیردار است که با تصحیح روش تغذیه و سبک زندگی سالم می‌توانیم این بیماری را که امروز به مرز هشدار رسیده است کنترل کنیم.

وی تأکید کرد: پرهیز از مصرف بیش از حد نمک، غذا‌های آماده و فست فودها، کم تحرکی و انجام ورزش‌های ملایم، به طور مشخص پیاده روی ورزش‌های هوازی مثل شنا و نیز دوری از استرس و کاهش آلودگی هوا، در کاهش و کنترل فشارخون بالا بسیار مؤثر است.

پرفشاری خون یک زمینه ژنتیکی و ارثی دارد و برخی افراد برای ابتلا به این بیماری مستعدتر هستند و لازم است مراقبت‌های جدی‌تر ببینند و از عوامل تشدید کننده آن پرهیز کنند.

افراد ۳۰ ساله و بیشتر در صورت داشتن فشارخون ۱۲۰ روی ۸۰ میلی متر جیوه و ۱۴۰ روی ۹۰ به عنوان افراد پیش فشارخون و پرفشارخون و در معرض فشارخون بالا هستند.

انتهای پیام/م

 

کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.