به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۷ را ما سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردیم. نمیتوانم بگویم که این شعار به طور کامل عملی شد، امّا میتوانم بگویم این شعار به صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت. امسال مسئله «تولید» مطرح است. میخواهم مسئله تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. مقصود خود از تولید را انشاءاللّه در سخنرانی روز اوّل سال توضیح خواهم داد که منظور از تولید چیست. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم میتواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم میتواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی میتواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند. لذاست که مسئلهی تولید به نظر من مسئلهی محوری امسال است؛ لذا من شعار را امسال این قرار دادم: «رونق تولید». باید همه تلاش کنند تولید در کشور رونق پیدا کند. از اوّل سال تا آخر سال انشاءاللّه این معنا به صورت چشمگیری در کشور محسوس باشد. اگر این [طور]شد، امیدواریم که انشاءاللّه حلّ مشکل اقتصادی راه بیفتد.
این صحبتها بخشهایی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی در آغاز تحویل سال و نامگذاری سال ۱۳۹۸ و تاکید ایشان نسبت به رونق تولید و حمایت از تولید کننده ایرانی است.
بیشتر بخوانید: پوشش زنان در ادیان مختلف/ دانشمندان غربی درباره حجاب زنان چه نظری دارند؟
چادر اغلب پارچهای مشکی یا رنگی است که با بافت متراکم و حدود شرعی، عرفی و اسلامی دارد، برای دختران و زنان ما در نظر گرفته شده است. نوع پوشش چادر نیز بنا به اقتضاء جامعه با ملزومات و محصولات مختلفی اعم از روسری، ساق دست، مانتوهای عبایی، یقه حجاب و ... همراه است. ملزوماتی که به چرخه تولید کشور کمک کرده است و خوشبختانه ساخت و طراحی بیشتر آنها در کشور خودمان انجام میشود و امروزه روز برندهای مطرحی در کشور روی کار آمدند. اما اگر پای صحبت تولیدکنندگان این عرصه و مردم بنشینیم، بی مشکل نیستند، مشکلی که قیمت را برای خریدار افزایش میدهد و تولیدکنندگان را به افول میبرد.
پیمان پوراحمدی مدیر فروش یک تولید کننده پوشاک عفاف و حجاب در ادامه این گزارش درباره تولیدات محصولات و ملزومات حجاب و عفاف گفت: بزرگترین دغدغه ما در تولیدی خودمان استفاده از کیفیت خوب برای محصولاتمان است. محصولاتی که مواد اصلی آن پارچه و نخ است و ما چون یک برند هستیم، باید از کیفیت های خوب استفاده کنیم و کیفیت خوب ایرانی هم وجود ندارد. اکثر پارچههای چادری ما کرهای و ژاپنی است، اما همه کارها اعم از دوخت و طراحی از پایه ایرانی هستند و نفراتی هم که کار میکنند به اصطلاح افراد دانش آموخته در این رشته هستند.
وی در ادامه بیان کرد: ما تولید کننده پارچه ایرانی داریم اما تولید کننده پارچه ایرانی خوب نداریم، هیچ پارچه تولید داخلی خوب وجود ندارد، حتی پارچه چادریها و ما نمی توانیم به عنوان یک برند روی پارچه چادری ها حساب باز کنیم.
این تولید کننده داخلی عنوان کرد: تقریبا بیشتر از ۵۰ درصد کارهی ما چادر مشکی است و در کنارش ملزومات حجابی که خانم های مجبه به آن نیاز دارند را تولید میکنیم.
وی درباره قیمت گذاری و روند خرید و فروش آنها در بازار تصریح کرد: محصولات حجاب و عفاف همیشه با تخفیف همراه است، اما اینکه ما در بازار افزایش قیمت داشته باشیم و از آن طرف تخفیف بگذاریم، فایدهای برای مشتریان ندارد. درواقع این قیمت بالا گردن ما نیست و به خاطر مواد اولیه است که ربطی به ما ندارد، قیمت نخ و پارچه و چرخ خیاطی و ... بالاست در نتیجه قیمت محصول نهایی هم بالا خواهد بود.
این تولید کننده اظهار کرد: چرا از حجاب و چادر حمایت میکنیم اما نظارتی بر قیمتش نداریم. تمام پارچه، نخ و قیمتها ۴ برابر شده و باعث تعطیلی تولیدی ها شده است. متاسفانه هیچ ارزی برای وارد کردن پارچه چادری به ما تولیدکنندگان تعلق نمیکیرد، ما اصلا ارز دولتی نداریم و همه واردتمان با ارز آزاد حساب میشود.
محیا تقی زاده مدیر فروش محصولات عفاف و حجاب نیز در ادامه این گزارش درباره انتخاب مردم در نوع پارچه مشکی، تصریح کرد: فروش چادر مشکی خوب است، اما متاسفانه قدرت خرید مردم پایین آمده و به همان میزان هم قیمت خرید پارچه مشکی افزایش پیدا کرده است. افزایشی که تا حدودی مردم را نسبت به خرید پارچه مشکی همان چادر مشکی دلسرد می کند.
وی عنوان کرد: اکثر پارچه های چادری برای کشورهای عربی یا ژاپنی است. البته ما پارچههای شهرکرد را هم داریم. فروش و تولید ما پنجاه پنجاه است و این سلیقه و انتخاب مردم است که کدام را انتخاب می کنند. خود ما تولید کننده هستیم. اکثر مدل های ما عربی است، اما دوخت و دوز مال ایران و تولید کارگاه های خودمان است.
علی عزیزی یکی از فروشنده و تولیدکنندگان بازار درباره روند قیمتگذاری و تولید پارچه مشکی و رنگی گفت: کارهای ما دوخت ایران است اما پارچه هایش برای ایران نیست. پارچه های نمازی کدری را ایران اصلا تولید ندارد و همه آن ها برای چین و کره است، مشکی هم ما فقط یک تولید کننده در ایران داریم برای همین تمامی پارچه های تولیدی ما یا چین، یا کره و یا ژاپن است، ولی همه پارچه ها دوخت تولیدی خودمان است.
وی ادامه داد: حدودی قیمت های ما از ۲۰۰ هزار تومان شروع می شود، اما پارچه گران شده و مردم هم توقع قیمت پایین دارند. ولی نسبت به خرید ما این اتفاق نمی تواند رقم بخورد.
بیشتر بخوانید:
آفتهای بیحجابی در جامعه/ امنیت و حجاب چه ارتباطی با هم دارند؟
مانتوهای توری در بازار جمع آوری میشود/ ما در حوزه عفاف و حجاب در مضیقه هستیم
حسن فرشچی فروشنده محصولات حجاب که چند سالی است در بازار تهران فروشنده پارچه چادر مشکی و منسوجات حجاب است، بیان کرد: قیمت تمامی اجناس ما دوبرابر شده و این درحالی است که قدرت خرید مردم روی به نزول است. چادری که پیش از این سیصد هزار تومان بود، ششصد هزار تومان شده است و شما دیگر چادر سنتی جنس خوب صد تا دویست هزار تومان در بازار پیدا نمیکنید.
وی با بیان اینکه تولید داخل فقط در شهر کرد و پارچه کرپ است، درباره رونق تولید پارچه چادر مشکی در کشور گفت: همه پارچههای ما ژاپنی و کرهای است و تنها دوخت و طراحیها ایرانی است. البته شهرکرد پارچه چادری طرحدار و ساده میزند ولی آن کیفیتی که مدنظر خریداران و طراحان است، در آنها وجود ندارد.
خبرنگار ما گفتگویی با عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب انجام داده است، که در زیر مشروح آن را خواهید خواند؛
اسدالله سلیمانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تولیدات اندک و مهجوریت چادر در کشور اظهار کرد: امسال نیز در پی نوآوری جدیدی هستیم تا با توجه به اصل ۴۴، دولت بتواند ناظر و ما مجری حوزه عفاف و حجاب باشیم. البته ما کاری جدید را شروع کردیم تا تولیدکنندگان و برندهای اصلی عفاف و حجاب را بشناسیم و با نظارتی که انجام میشود، کنترل بیشتری به روی قیمتها داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه حوزه عفاف و حجاب متولی ندارد، گفت: بیشترین نقد من به متولیانی است که در ارتباط با حوزه عفاف و حجاب وجود ندارند، در واقع ما اگر بخواهیم خدمتی درست به حوزه عفاف و حجاب داشته باشیم و واقعا بخواهیم کاری درست انجام دهیم، در یک نمایشگاه نمیآییم متری سیصد هزار تومان برای یک غرفه ۹ متری از تولیدکننده بگیریم.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با اشاره به بحث کنترل قیمت در حوزه محصولات عفاف و حجاب، به ویژه چادر افزود: ما دیگر نمیتوانیم به تولیدکنندگان خود بگوییم کالاهایتان را با پایینترین قیمت عرضه کنید! البته سعی ما بر این است، ولی تحقق آن امروز از ذهنها دور خواهد بود. تمام دوستانی که در کنار ما در حوزه عفاف و حجاب هستند دغدغهمند این حوزه اند. اما خارج از تمام این بحثها شما میدانید که الان قیمت یک پارچه چادری یک شبِ ۴ برابر شده و ۹۳ درصد آن پارچههای امروز در بازار ایران وارداتی هستند. یعنی دلار ۳ هزار تومان که چادر یاردی ۷ هزار تومان بوده، الان ۵ برابر شده و الان یک چادر ۱۰۰ هزار تومانی، ۴۰۰ هزار تومان شده است.
سلیمانی با ابراز تعجب از فعالیت متولیان امر حجاب، تصریح کرد: من از کار متولیان حجاب تعجب میکنم، به کالاهای خدماتی از مربا و موز و کاغذ و موبایل و ... ارز دولتی تعلق میگیرد، ولی به ۵۰ میلیون یارد که ۱۰۰ میلیون دلار ارز میخواهد را نداند. اینجا بحث فرهنگی و اعتقادی به کنار است. در اینجا ۱۰۰ میلیون دلار، ۲۵ هزار شغل را سرپا نگه میدارد. اما متاسفانه امروز ۳۰ درصد از تولیدکنندگان چادر ما ریزش کردند.
وی تاکید کرد: باید به مسئولانی که صدای من را میشنوم بگویم که این ۳۰ درصدی که ریزش کردند از زنان سرپرست خانوار بودند، من خواهش میکنم از کسانی که خیلی هم در کشور ما زیاد هستند به داد تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب برسند. اصلا کاری ندارم که کدام خانم چادر سر میکند و کدام سر نمیکند، این در حیطه وظیفه من نیست. اما تولیدکنندگان چادر متاسفانه هیچ گونه حمایتی در مواد اولیه، تسهیلات و فروش نمیشوند.
این تولیدکننده افزود: من این میکروفن و شما را پیدا کردم تا درد و دل تولید کنندگان را به گوش مسئولان برسانم. میخواهم بگویم که در کشور جمهوری اسلامی ایران ما یادمان باشد از این ۲۳۰ هزار شهیدی که برای انقلاب دادیم، اکثر وصایای آنها درباره حجاب است. اگر نسل من زمان شاه در خیابانها ریختیم و شعار دادیم یکی از آن شعارها برای بی بندوباری و بدحجابی بود، ما نباید به نقطه اول برگردیم و این را مسئولان ما باید بفهمند و درک کنند که چرا به این قضیه به این مهمی اهمیت نمیدهند و درک نمیکنند.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در ادامه گفتوگو خود با باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح کرد: چرا باید خانمهای محجبه که حدود و قانون را رعایت میکنند،جریمه شوند و یک چادر ۱۰۰ هزار تومانی را ۵ برابر هزینه کنند؟ من یک مثال میزنم، شب عید ۳۰۰ میلیون دلار موز آوردند و ۱۵ روزه هم خورده شد، ولی اگر ۱۰۰ میلیون دلار ارز به چادر اختصاص بدهند و یک فرد دغدغهمند متولی آن باشد تا سر سال ۲۵ هزار نفر شاغل میشوند و تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
سلیمانی در پایان یادآور شد: این یک معادله اقتصادی است و هر کس که با حرف من مشکل دارد، حاضرم با او مناظره کنم، چراکه حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از تولید چادر، نان سر سفره میبرند. من احساس میکنم یک عنادی نسبت به چادر و پوشش و حجاب وجود دارد که حتی حاضر نیستند از بُعد اشتغالی هم به آن نگاه کنند.
آنچه از شرط چرخه تولید فرهنگ و هنر وجود دارد رسیدن به تولیداتی است که تاثیرات آن را در بطن جامعه احساس کنیم، تاثیراتی مانند ترویج فرهنگ اسلامی و عفت عمومی. اما تا امروز برای رسیدن به این تولیدات چه تلاش هایی کردیم؟ و چه گام هایی در ترویج این فرهنگ گذاشتهایم؟ همواره یکی از دغدغه های اصلی ترویج فرهنگ اسلامی و آنچه همیشه مانند چراغ خطر مقابل چشمان ما و مدیران مشهود است، مقوله پوشش و حجاب برتر است. حجابی که در کالبد چادر خودمانی میکند.
انتهای پیام/
این انصافه ؟؟؟