اساسا یادآوری خاطرات دفاع مقدس یکی از بهترین کارهایی است که هم اکنون انجام می شود و متولیان این حوزه هم وظایفشان را به خوبی انجام می دهند.

چیستی و چرایی توجه بیشتر به خاطره نگاری در حوزه دفاغ مقدس/ چرا آثار هنری از خاطره نگاری عقب ماندند

ابراهیم حسن بیگی نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص علت توجه بیشتر به بحث خاطره نگاری و استقبال مردم از این نوع کتاب ها گفت: یادآوری خاطرات دفاع مقدس یکی از بهترین کارهایی است که هم اکنون انجام می شود و متولیان این حوزه وظایفشان را به خوبی در این زمینه در قبال دفاع مقدس انجام می دهند. خلق آثار ادبی و هنری در زمینه دفاع مقدس نسبت به  خاطره نگاری ماندگارتر است اما به این حوزه کمتر پرداخته می شود.

وی افزود: اگر رمان، فیلم و سریال خوبی در زمینه دفاع مقدس تولید شود مردم از آن استقبال می‌کنند. کم کاری در زمینه فیلم، داستان و شعر با این مضمون به دلیل این است که کسی مسئولیت تولید آثار با مضمون دفاع مقدس را در قالب فیلم، داستان و شعر برعهده نمی گیرد برعکس این اتفاق در زمینه خاطره نگاری رخ می دهد؛ از یک خاطره نگار حمایت می شود وی بدون آنکه دغدغه ای داشته باشد پای صحبت کسی می نشیند که خاطراتی از دوران دفاع مقدس در ذهن دارد و شش ماه برای ثبت و ضبط خاطراتش زمان صرف می کند در نهایت خاطرات ضبط شده را در اختیار نویسنده برای تدوین نهایی خاطرات قرار می دهد.

این نویسنده ادامه داد:شاید حمایت از تولید آثار در زمینه خاطره نگاری دفاع مقدس از خلق آثار هنری در زمینه فیلم و سریال هزینه کمتری دارد چه بسا افرادی که دغدغه ساخت فیلم و سریال را با موضوع دفاع مقدس دارند به دلیل کمبود بودجه نمی توانند اثرشان را تولید کنند.

این نویسنده با اشاره به دلیل استقبال مردم از کتاب های خاطره نگاری اظهار داشت: حوزه خاطره نگاری متولی دارد آثار خوبی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در این حوزه نوشته می شود و مردم ما هم از این کتاب ها استقبال می کنند. دلیل استقبال مردم از این کتاب ها تنها کیفیت این آثار نیست. یکی از عوامل استقبال مردم از این کتاب ها تبلیغات و اطلاع رسانی است؛ این کار در استقبال مردم تاثیر زیادی دارد ناشر و نهادهایی که متولی خاطره نگاری در حوزه دفاع مقدس هستند با شیوه های مختلفی این نوع کتاب ها را به مردم می شناسانند و مردم به کتاب های خاطره نگاری علاقه مند می شوند.

حسن بیگی با اشاره به اینکه ممکن است کتاب خاطره نگاری کیفیت بسیار بالایی نداشته باشد اما تحت تاثیر تبلیغات با استقبال مردم مواجه شود،بیان کرد:  وقتی مردم محتوای خوب را بخوانند کتاب را به دیگران هم پیشنهاد می دهند. این هم یکی از شیوه های تبلیغاتی در زمینه کتاب است.این کار از زمان انتشار کتاب دا آغاز شد تجربه کتاب « دا» در زمینه تبلیغات، تجربه موفقی بود پس از این تجربه روش تبلیغاتی کتاب « دا » را ادامه دادند و با همین روش های تبلیغاتی کتاب خاطرات را میان مردم زنده نگه می دارند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار