رد خبر تعطیلی یکی از فروشگاه‌های ترنج/ جنگ درصد‌ها چه بر سر بازار کتاب آورد؟

ترنجستان سروش تغییر مدیریت دارد و در یک بازه زمانی یک تا دو ماهه متحول می‌شود.

رد خبر تعطیلی یکی از فروشگاه‌های ترنج/ جنگ درصد‌ها چه بر سر بازار کتاب آورد؟سید محمد حسینی، مدیرعامل شرکت ترنج در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، خبر تعطیلی یکی از فروشگاه‌های ترنج را رد کرد و گفت: فروشگاه ترنجستان سروش تغییر مدیریت دارد. ما می‌خواهیم تحولی در این فروشگاه ایجاد کنیم و ساختارش را تا اندازه‌ای تغییر بدهیم بنابراین به مرور یعنی در یک بازه زمانی یک تا دو ماهه شاهد بروز تغییراتی در آن خواهیم بود.

وی در خصوص جنگ درصد‌ها و تاثیر آن در حوزه نشر گفت:ما در نشر۳حلقه داریم که با عناوین ناشر، موزع و کتابفروش شناخته می‌شوند. در اوایل دهه ۸۰همه به این مناسبات احترام بیشتری می‌گذاشتند و قوانین را بیشتر رعایت می‌کردند به طور مثال یک ناشر کتاب‌های خود را با۲۵درصد تخفیف به کتابفروش می‌داد و همان کتاب را با۳۵یا۴۰درصد تخفیف به موزع می‌داد یعنی اگر به ناشری سفارش کتاب می‌دادید از شما سوال می‌کردند که کتابفروش یا موزع هستی و اگر کتابفروش بودید، کتاب را با ۲۵درصد تخفیف دریافت می‌کردید.

مدیرعامل شرکت ترنج افزود:در آن زمان قوانین به درستی رعایت می‌شدند و آستانه سود مرکز پخش‌ها هم تضمین شده بود. در خیلی از مواقع نیز ناشر کتابفروش را به مرکز پخشش ارجاع می‌داد و کتابفروش نیز اینطور راحت بود، اما به مرور زمان با متلاطم شدن اوضاع کاغذ، درصد‌ها کم و زیاد شدند، زیرا ناشران دوست داشتند که زودتر به پول نقد برسند و کتابفروشان هم از همه به نقدینگی نزدیکتر هستند بنابراین ناشر تمایل بیشتری به همکاری مستقیم با کتابفروش دارد به همین دلیل درصد‌ها جا به جا می‌شود و این به کاهش آستانه سود مراکز پخش منجر می‌شود.

حسینی اظهار کرد:امروزه آستانه سود مراکز پخش به۵یا۷درصد می‌رسد. مردم نیز به تخفیف۵۰درصد عادت کرده اند و کاملا بازار درصد و کتاب آشفته‌شده است. در این میان برخی از کتاب‌ها به نوعی چاپ می‌شوند که اگر در زمان فروش ۷۰درصد نیز تخفیف بدهید، باز هم سود می‌کنید و این دلیلی برای گران شدن کتاب است.

وی تصریح کرد:امروزه ۹۰درصد مراکز پخش ناشر هستند، زیرا هم اکنون باید ناشر یا کتابفروش باشیم تا بتوانیم در بازار نشر بقا داشته باشیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار