رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از ابتلای ۲۰ درصد ایرانی‌ها به عارضه پرفشاری خون خبرداد.

۲۰ در صد ایرانی‌ها به عارضه پرفشاری خون مبتلا هستندجمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با بیان اینکه آمار‌ها بیانگر آن است که ۱۵ میلیون ایرانی به عارضه پرفشاری خون مبتلا هستند، گفت: ۲۰ درصد این آمار شامل جامعه ایرانی می‌شود و ابتلا به این بیماری در زنان بیش از مردان دیده شده است.

جمالیان با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ هزار نفر در کشور بر اثر بیماری فشار خون جان خود را از دست می‌دهند افزود: پرفشاری خون عاملی جدی، اما خاموش در سنین میانسالی به بالا است که سلامت طیف بزرگی از جامعه را تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار موجود ۲۲ و ۴ صدم درصد زنان و ۲۱ درصد مردان کشور از پرفشاری خون رنج می‌برند که الگوی بیماردهی در این خصوص برای استان مرکزی نیز در حد کشور است.

فشارخون، بیماری خاموش

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: با وجود بالا بودن عارضه فشارخون شمار اندکی از طیف‌های مردمی از بیماری خود باخبر هستند و به موقع مراحل درمانی را آغاز کرده و شرایط بیماری را تحت کنترل در می‌آورند و فراوانی ابتلا به پرفشاری خون با افزایش سن بالا می‌رود به طوری که در افراد ۵۰ سال به بالا درصد ابتلا ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

مهمترین دلایل ابتلا به پرفشاری خون در سنین میانسالی

وی ادامه داد: مهمترین دلایل ابتلا به پرفشاری خون در سنین میانسالی استفاده از رژیم غذایی نامناسب و مصرف بالای نمک عنوان شده و استفاده پایین حبوبات، غلات، میوه و سبزی‌ها در سبد غذایی روزانه در کنار کم تحرکی و سبک زندگی پراسترس می‌تواند به بیماری‌های غیرواگیر از جمله فشار خون دامن زند.

بسیج ملی کنترل فشار خون تا ۱۷ تیرماه ادامه خواهد داشت

نظری رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی هم گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت ماه اغاز شده است و تا هفدهم تیرماه ادامه خواهد داشت و افراد بالای ۳۰ سال، مادران باردار و بیماران کلیوی مشمول این طرح هستند که با مراجعه به درمانگاه‌ها، پایگاه‌های سلامت و درمانگاه‌های روستایی می‌توانند فشار خون خود را در سامانه این طرح ثبت کنند.

نظری افزود: فشار خون بالا منشا بسیاری از بیماری‌های مزمن غیرواگیر نظیر قلبی و عروقی، کلیوی و چشم است و حساس سازی اقشار مختلف برای پیشگیری و درمان آن ضروری است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.