به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ایکوپرس؛ اهورا گلیاری، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با بیان این که فروش فوری روزانه ایران خودرو با برنامه و محاسبه دقیق است، گفت: فروش فوری به عنوان ابزاری برای کنترل وضعیت بازار نشان داد که میتواند موثر عمل کند، همانطور که افزایش لجام گسیخته قیمت در بازار اسفندماه سال گذشته، با اتخاذ و ابلاغ و اجرای این سیاست کنترل شد. اعداد و ارقام بازار نیز موید این موضوع بود.
وی افزود: ۲۰ درصد از تولید روزانه ایران خودرو برای تعهدات جدید فروش فوری اختصاص دارد و مابقی برای تعهدات معوق است.
گلیاری تاکید کرد: وقتی واسطهها و افرادی که خودرو را با هدف سرمایه وارد بازار میکنند تا نهایت سود را ببرند، تنها عرضه کننده خودرو در بازار بوده و رقیبی برای آنان وجود نداشته باشد نمیتوان انتظار داشت که قیمت بازار کنترل شود و یا کاهش یابد.
معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اجرای طرح فروش فوری در اسفندماه گذشته را موفق ارزیابی کرد و گفت: ما موفق شدیم دراسفندماه قیمتها را کنترل کرده وکاهش دهیم. مقایسه قیمت بازار درخودروهایی که به تعداد کمتر عرضه شد نشان میدهد این سیاست درست بوده است.
گلیاری در ادامه گفت: دستهای از مشتریان افرادی هستند که در صف انتظار تحویل خودرو هستند، دستهای از مشتریان نیز نیاز روز به خودرو دارند. اگر طرح فروش خودرو توسط خودروساز اجرا نشود، مشتری برای رفع نیاز خود ناچار به مراجعه به واسطه گران است. با اجرای طرح فروش فوری، صدای دیگری به جز صدای واسطه گران در بازار شنیده میشود.
بیشتر بخوانید: توسعه زیرساخت، نقش اساسی در توسعه تجارت دارد
وی از کنترل کد ملی، عدم خرید در ۱۸ ماه گذشته و یا سن افراد که بالای ۱۸ ثبت نام کنندگان و یا حذف کدهای ملی خرید از سایپا را به عنوان ابزار در اختیار خودروساز برای جدا کردن مصرف کننده واقعی از سرمایه گذاران نام برد و گفت: استفاده از این ابزارها توانسته به میزان بسیار زیادی مداخله واسطه گران را کاهش دهد.
گلیاری تصریح کرد: زمانی جذابیت برای خرید کم میشود که فاصله قیمت کارخانه و بازار کمتر شود و در آن زمان فرصتهای سرمایه گذاری در بخشهای دیگری ایجاد میشود.
وی روند فعلی قیمتها در بازار را کاهشی دانست و گفت: طبق تحلیلهای بازار و اعداد و ارقام موجود، اندازه فعلی بازار مشخص و به اندازه نیاز واقعی مصرف کننده نیست. وقتی به خودرو به عنوان کالای سرمایهای نگاه شود، شرایط متفاوت خواهد بود.
گلیاری درباره تعهدات معوق گفت: تعداد بسیار ناچیزی از تعهدات محصول ۲۰۰۸ از سال ۹۶ باقی مانده که در همین روزهای آینده اجرا خواهد شد، ایران خودرو تعهدات سال گذشته را نیز به ماههای پایانی رسانده است.
وی ضمن رد امکان ثبت نام چند دستگاه خودرو توسط یک کد ملی گفت: به هیچ عنوان امکان ثبت نام تکراری جهت یک فرد در سامانه ثبت نام شرکت ایران خودرو وجود ندارد و این موضوع به صورت کامل کنترل میشود.
معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو کارخانه خودروسازی را فرآیندی درحال حرکت توصیف کرد و گفت: برای این که بتوانیم تعهدات معوق را ایفا کنیم و به خواسته مشتریان برسیم باید چرخ کارخانهها در حال چرخش باشد.
وی ایفای تعهدات معوق را دغدغه اصلی مدیریت ارشد شرکت ایران خودرو اعلام کرد.
گلیاری طرح ساماندهی بازار خودرو را عاملی برای بهبود وضعیت بازار خودرو دانست و گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده و روند افزایشی تولیدی و البته اجرای با قوت طرح، قطعا صنعت خودرو در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/