مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: این شهرستان نیاز‌مند به توسعه صنایع تبدیلی شیلات به ویژه ماهی پرورشی خاویار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی استهبان با اشاره به اینکه مجوز نخستین مرکز فرآوری خاویاری فارس در این شهرستان صادر شده، گفت: این منطقه از شرایط مطلوب برای تولید و پرورش گونه‌های آبزی در بخش آبزی پروری برخوردار است.

وی بیان کرد: استخر پرورش ماهیان خاویاری در استهبان با ۱۱ هزار گونه ماهی از جمله فیل ماهی، سیبری، استرلیاد، قره برون، ازون برون و خاویار تولیدی به ارزش ریالی بیش از یکصد میلیون تومان بوده که برای ۱۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

اعیان منش تصریح کرد: میزان بهره برداری گوشت ماهیان خاویاری در استان فارس ۷۵ تن و در استهبان ۴۵ تن است که گوشت و خاویار تولیدی به صورت بسته بندی و با ارزش افزوده وارد بازار می‌شود.

سعید قانعی مسئول صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استهبان نیز ادامه داد: کمبود صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول در کنار جایگاه پرورش باعث شده تا با انتقال این محصول ارزشمند و مفید به کارخانه‌های بسته بندی خارج استان از کیفیت این محصول کاسته شود.

وی با بیان اینکه فرآوری و بسته بندی محصولات شیلاتی دارای مزیت‌های فراوانی از جمله حفظ کیفیت محصول و جلوگیری از فسادپذیری است، اضافه کرد: جایگاه پرورش ماهیان استهبان و استحصال خاویار از گونه فیل ماهی ۱۰ تا ۱۲ ساله را انجام می‌دهد.

اعیان منش اظهار کرد: مجوز راه اندازی یک مرکز استحصال فیله و گوشت ماهیان خاویاری به ظرفیت ۵۰ تن و فرآوری خاویار به ظرفیت ۳ تن در این شهرستان صادر شده، و این مرکز نخستین مرکز پرورش ماهیان خاویاری فعال در جنوب کشور است که می‌تواند بزودی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کند.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان ماهیان خاویاری در فارس، نبود مرکز استحصال خاویاری است و پرورش دهندگان این گونه آبزیان در این منطقه باید برای استحصال خاویار، ماهی‌های خود را به شمال کشور منتقل کنند و این کار علاوه بر هزینه‌های سنگین حمل و نقل باعث کاهش کمی و کیفی تولیدات شده، که با راه اندازی این مرکز استحصال، بزودی این مشکل برطرف می‌شود.

وی بیان کرد: استان فارس از استان‌های پیشرو در زمینه پرورش ماهیان خاویاری در استخر پرورش ماهی است که در حال حاضر سالانه بیش از ۲۵۰ کیلوگرم خاویار و ۸۰ تن گوشت ماهی خاویار در این استان تولید می‌شود.

استهبان در ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

ایجاد صنایع تبدیلی شیلات در استهبان

برچسب ها: تغذیه سالم ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار