رییس جهاد کشاورزی فارس اقدامات این سازمان را طی ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اعلام کرد.

اقدامات جهادکشاورزی فارس طی ۴۰ سال پس از انقلاب

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، قاسمی رییس جهاد کشاورزی فارس درخصوص اقدامات این سازمان طی ۴۰ سال انقلاب اسلامی اظهار کرد: در سال ۵۷ تولیدات در حوزه زراعت ۳ و ۴ دهم میلیون تن و پس از پیروزی انقلاب تاکنون تولیدات به ۶ و نیم تن رسیده است.

وی ادامه داد: در حوزه تولیدات باغی از ۴۶۰ هزار تن به ۳ و یک دهم میلیون تن، تولیدات دامی از ۳۰۷ هزار تن به ۸۵۰ هزار تن،  گوشت قرمز از ۳۰ هزار تن به ۶۴ هزار تن رسیده است.

رییس جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: در حوزه گوشت مرغ از ۱۱ هزار تن به ۱۲۵ هزارتن، تولید شیر از ۲۵۵ هزار تن به ۶۰۴ هزارتن، تخم مرغ از ۷ و ۳ دهم هزار تن به ۵۱ هزار تن، تولید عسل از ۳ هزار و ۷۰۰ تن به ۶ هزار و ۲۰۰ هزار تن و  محصولات شیلاتی از ۳۴۹ تن به ۹ هزار و ۶۵۰ تن، رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سهم فارس در تولید محصولات کشاورزی کشور ۱۰ درصد است، گفت: به طور کلی همه تولیدات عمده و اصلی کشاورزی از حدود ۶۸ درصد به هزار و ۳۸۰ درصد افزایش داشته است.

رییس جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه در حوزه واحد‌های به بهره برداری رسیده صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی ۴ واحد بوده که طی ۴۰ سال به یک هزار و ۳۰۰ واحد رسیده است و ظرفیت خام این تعداد صنایع بالغ بر ۷ و نیم میلیون تن است، اضافه کرد: بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش سرمایه گذاری این صنایع است.

قاسمی تصریح کرد: در این زمینه برای بیش از ۱۸ هزار نفر ایجاد اشتغال شده است.

وی بیان کرد: در حوزه تعاونی‌های تولید کشاورزی در سال ۵۷، ۵ تعاونی بوده و اکنون پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۷۶ شرکت تعاونی تولید کشاورزی وجود دارد که با سایر تعاونی‌های کشاورزی غیر از تعاونی روستایی به ۲۷۸ واحد می‌رسد.

رییس جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی در سال ۵۷ وجود نداشته است و اکنون پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، ۱۵ صندوق در استان وجود دارد.

قاسمی تصریح کرد: صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی - عشایری در سال ۵۷ وجود نداشت و اکنون ۳۷۷ صندوق در استان وجود دارد و در حال افزایش هم هستند.

وی افزود: در امور زیربنایی میزان اراضی با آبیاری تحت فشار حدود هزار هکتار بوده اند و اکنون بالغ بر ۲۹۲ هکتار اراضی مجهز به سامانه‌های آبیاری نوین وجود دارد.

رییس جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: تجهیز و نوسازی اراضی سنتی در سال ۵۷ ناچیز بوده و اکنون ۱۱۸ هزار و ۹۵۰ هکتار تجهیز و نوسازی اراضی انجام شده است.

قاسمی گفت: شبکه‌های آبیاری زهکشی و کانال‌های آبیاری عمومی سال ۵۷ ناچیز بوده و اکنون پس از ۴۰ سال به ۱۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار شبکه‌های آبیاری زهکشی و کانال‌های آبیاری عمومی وجود دارد.

وی با اشاره به احیا و مرمت قنوات تصریح کرد: اکنون ۴۰۰ رشته قنات ۳۸۲ کیلومتر مرمت انجام شده و در سال پیش رو نیز اعتبار ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است.

رییس جهاد کشاورزی فارس با اشاره به مکانیزاسیون و مجهز کردن کشاورزی به ماشین آلات مورد نیاز افزود: ضریب مکانیزاسیون در سال ۵۷، نیم بوده و اکنون به یک و ۶۶ صدم رسیده است.

قاسمی افزود: در سال ۵۷ نهالستان مجاز نداشته ایم و اکنون بالغ بر ۴۸ نهالستان مجاز در سطح استان داریم.

وی بیان کرد: در سطح مراکز خدمات امروز برای خدمت رسانی به کشاورزان، ۹۴ مرکز خدمات کشاورزی و ۶۱۰ پهنه کشاورزی داریم و برای هر کدام از این‌ها یک کارشناس مسئول پهنه لحاظ شده است.

رییس جهاد کشاورزی فارس با اشاره به نفوذ IT، تصریح کرد: در این زمینه سامانه صدور مجوز‌ها به صورت پنجره واحد، سامانه جوجه ریزی، اطلاعات آمار کشاورزی به صورت آمار ثبتی و استفاده از فناوری‌های نوین مانند GIS و سنجش از راه دور از آن جمله است.

قاسمی ادامه داد: با اصلاحات اراضی در کشور بیش از ۶۵ درصد به قطعات زیر ۵ هکتار تبدیل شدند و این، در جهت ساماندهی و یکپارچه سازی بوده است.

وی گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه دامپزشکی و امور عشایر شامل ۱۷ کشتارگاه صنعتی طیور، ۴ تکنولوژی صنعتی دام، ۱۷۴ مرکز درمانی و مایه کوبی دام و طیور و آبزیان که تکنولوژی برخی از آن‌ها با تکنولوژی روز دنیا برابری می‌کند.

رییس جهاد کشاورزی فارس افزود: در سال ۵۷، ۲ داروخانه دامپزشکی وجود داشت و اکنون به ۱۴۰ داروخانه رسیده است، مراکز خرید محصولات کشاورزی از ۵۶ به ۳۸۶ مرکز افزایش یافته است.

قاسمی تصریح کرد: انبار‌های بخش کشاورزی از ۲۷ به ۲۹۰ انبار رسیده است و فروشگاه‌های مصرف روستایی اتحادیه‌ها از ۶۵ به ۲۹۰ فروشگاه افزایش یافته است.

وی گفت: استفاده از انرژی‌های نو و پنل خورشیدی به ۸۰۰ دستگاه رسیده است و در حوزه آموزش کارکنان، ۸۰۰ هزار نفر روز آموزش دیده اند و ۸ هزار دانشجوی مرتبط با امور کشاورزی جذب و تربیت شده اند.

رییس جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه ۶۴ طرح در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد، افزود: در حوزه آب و خاک ۵ طرح، حوزه تولیدات گیاهی ۱۱ طرح، تولیدات دامی ۲۲ طرح، حوزه صنایع تبدیلی و غذایی ۱۶ طرح، حوزه شیلات یک طرح و در حوزه عشایر ۹ طرح وجود دارد.

قاسمی با بیان اینکه این طرح‌ها از منابع مختلف ملی، استانی و تسهیلاتی شکل گرفته اند، اضافه کرد: اعتبار این طرح‌ها بالغ بر ۱۸۷ و نیم میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: ۴ هزار و ۴۱ خانوار بهره بردار از این طرح ها، فعالیت‌ها بهره مند می‌شوند.

هجوم ملخ دریایی به فارس

رییس جهاد کشاورزی فارس همچنین با اشاره به هجوم ملخ دریایی به استان های جنوبی و شهرستان های جنوبی فارس، گفت: اقدامات خاصی که در شرایط اضطراری باید شکل بگیرد مانند سمپاشی، اطلاع رسانی به مردم، آمادگی هواپیماهای سمپاش برای سمپاشی وسیع در سطح استان انجام شده است.

قاسمی افزود: در این خصوص ستاد کمیته بحران شهرستان ها تشکیل شده ، همه همکاران در سازمان جهاد کشاورزی در آماده باش هستند و به کشاورزان اطلاع رسانی شده است.

انتهای پیام/چ

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علي اصغر كريمي
۰۷:۵۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
منابع آب و خاك استان فارس خصوصا دشت حاصلخيز شيراز به بهانه فضاي سبز - قطار شهري - فاضلاب شهري به هدر مي رود. اميد است كه عقلاي قوم بيدار شوند ان شاءالله