فعال میراث فرهنگی در خوزستان به تشریح آداب رسوم و نشانه ای ماه مبارک رمضان در استان پرداخت.

قاسم منصور آل کثیر، فعال میراث فرهنگی در خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در تقویم ملی جوامع مختلف یک زمان قدسی وجود دارد، که این زمان قدسی می‌تواند دینی یا غیر دینی باشد و ماه رمضان در تقویم ایرانیان یک زمان قدسی است که نشانه ها، آداب و رسوم و سنت‌های خاص و ویژه خود را دارد و یکی از این نشانه‌ها «فانوس رمضانی» است.

وی افزود: شب زنده داری یکی از آدابی که در این ماه آن است که مردم شب‌ها بیشتر بیدار می‌مانند و به عبادت با خالق مهربانی‌ها می‌پردازند و در روز سکوت بیشتر خواهد بود.

 آل کثیر بیان کرد: در هنگام افطار افراد خانواده اقدام به تهیه غذا برای افطار می‌کنند و به همراه آن آب داغ با نبات، چای و شیر از مهمانان پذیرایی می کنند که در استان خوزستان خرما مهمنان ثابت سفره های افطار خواهد بود.

این فعال میراث فرهنگی اظهار داشت: بازی به نام محیبس (انگشتر کوچک به زبان عربی) در بین مردم عرب استان وجود دارد که در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده است و کمتر این بازی انجام می‌شود. بدین گونه که مردان و پیران در بین ۲ گروه ۵ تا ۲۰ نفره دورهم جمع می‌شدند و آن را بازی می‌کنند.

آل کثیر ادامه داد: یکی از زیباترین رسومات که در این ماه مبارک انجام می‌شود، یتیم نوازی و دستگیری از فقرا و حل مشکلات و رفع کینه و کدورت‌ها است که بزرگان هر خانواده و طایفه برای برطرف کردن خصومت و ناراحتی که در بین افراد به وجود آمده در دسته‌های چند نفری جمع می‌شوند و به احترام حضور بزرگان آشتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: همچنین افراد توانمند سفره‌های افطاری برای روزه داران یتیم و فقرا پهن کرده و هر کس به اندازه توانایی خود درگستراندن این سفره‌ها و بهره مندی نیازمندان کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: گرگیعان، مراسم شب ولادت امام حسن (ع)


فعال میراث فرهنگی خوزستان گفت: در میان مردم استان رسمی دیرینه و قدیمی به نام گرگیعان وجود دارد که در شب ولادت امام حسن (ع) انجام می‌شود و میراث معنوی گرگیعان را ۳ سال پیش در فهرست آثار ملی کشور ثبت نمودم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار