کارشناس مسائل آمریکا گفت: دولت کنونی ایالات متحده اعتقاد زیادی به روش‌های جمعی و تشکیل ائتلافات بزرگ ندارد و از این جهت خود را مقید به جلب رضایت سایرین نمی‌داند.

دولت آمریکا دغدغه نارضایتی متحدان خود را نداردبه گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  دولت ایالات متحده، به نحویه رفتار می کند که گویا خود را ملزم به رعایت هیچ تعهد و مسولیتی در قبال جامعه جهانی نمی‌داند. در این گفت و گو نگاهی کوتاه  به برخی از دلایل یکجانبه گرایی آمریکا خواهیم انداخت.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این موضوع که ایالات متحده اخیرا با چه کشور‌هایی دچار چالش شده است، توضیح داد: شاخص‌ترین مواردی که در این رابطه می‌توان نام برد، کره شمالی و چین است که به تازگی  اتفاق افتاده.

وی در ادامه افزود: واشنگتن- پیونگ یانگ دو دور مذاکره در سطح روسای دولت دو کشور داشتند، اما نتیجه‌ای از آن حاصل نشد و آمریکایی‌ها نشانه‌ای از نرمش نشان ندادند. در مورد چین هم به همین صورت بود و مذاکراتی که در زمینه اقتصادی انجام دادند به جایی نرسیده و آمریکا مجددا تعرفه های سنگینی را بر روی کالاهای چینی گذاشتند.

ابوالفتح با اشاره به دیگر کشورهایی که دچار چالش با آمریکا شده‌اند، عنوان کرد: مذاکراتی در مورد موضوع تسلیحاتی پیمان «منع گسترش موشک‌های میان برد هسته‌ای» بین روسیه و آمریکا بود که واشنگتن از آن خارج شد؛ البته برای مذاکرات جدید اعلام آمادگی کرده است اما خروج خود را از این پیمان در هر صورت اعلام کرد. به علاوه پیمان های دیگری مانند پیمان مودت  که در سال ۱۳۳۵ بین آمریکا و دولت وقت ایران که پس از کودتا ۱۳۳۲ به روی کار آمده و مورد حمایت واشنگتن بود هم امضا شده بود، اما آن را هم نادیده گرفته و خارج شد. با توجه به موضوعات بیان شده اینگونه می توان گفت که آمریکایی‌ها در مذاکرات به دنبال تامین حداکثری منافع خود هستند و معتقدند که اگر حداکثر منافعشان تامین نشده و مجبور شوند امتیازاتی را هم به طرف مقابل اختصاص دهند،  از آن پیمان خارج شوند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه  رویکرد کاخ سفید در دوران اوباما نسبت به دولت فعلی را می توان این طور توصیف کرد که در زمان اوباما حرکت در جهت ایجاد توازن بین میزان منافع کسب شده و داده شده در پیمان ها بود، افزود: به همین دلیل در رویکرد دولت پیشین آمریکا به نسبت مشارکت بیشتری دیده می‌شد و پیمان های زیادی از جمله پیمان آب و هوایی پاریس و هسته ای در آن زمان منعقد شد. ولی رویکرد جریان ملی گرا ایالات متحده که در حال حاضر ترامپ آن را نمایندگی می کند به این صورت نبوده و آنها معتقدهستند که اگر اصل «اول آمریکا» یا همان America first محقق نشود، ایالات متحده هیچ گونه الزامی برای ادامه مذاکرات و یا ماندن در پیمان‌هایی هم که از قبل امضا شده است، ندارد.

وی  در پاسخ به این سوال که چه رویکرد یا نقصی در سیاست خارجی واشنگتن وجود دارد که مذاکرات این کشور با شکست مواجه می‌شود، اظهار کرد: نمی‌توان گفت که تمام مذاکرات ایالات متحده شکست می خورد؛ در حال حاضر مذاکراتی که میان ایالات متحده و مکزیک انجام شده است، حداقل از نظر آمریکایی ها نتیجه بخش بوده است؛ البته این توافق هنوز به تصویب کنگره نرسیده و امکان رد شدن آن وجود دارد. اما با فرض تصویب این توافق می توانیم بگوییم تمام مذاکراتی که ترامپ آن را مدیریت کرده، منجر به شکست نشده است.

ابوالفتح در ادامه افزود: نوع نگاه آمریکا به تحولات جهانی و قابلیت‌های این کشور تغییر کرده است؛ جریانی که پس از سال ۲۰۱۷ و پیروزی دونالد ترامپ قدرت را در دست گرفته معتقدند روند جهانی شدن مخاطراتی را برای ایالات متحده رقم زده و هزینه سنگینی را به این کشور تحمیل کرده  است که از جیب مردم آمریکا پرداخت می شود؛ اگر این مسیر ادامه پیدا کند ایالات متحده در رقابت با قدرت‌های نو ظهوری مانند چین، هند، کره جنوبی و اتحادیه اروپا در نهایت بازی را باخته و به قدرت درجه دو تبدیل خواهد شد.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: با توجه به موارد ذکر شده بازنگری به تعهدات آمریکا آغاز شده است؛ به این صورت که برخی از تعهدات که از پیش منعقد شده است را نادیده گرفته و یا کنار می گذارند همچنین امکان دارد  مذاکرات را متوقف کرده و از توافقات خارج می‌شوند. مقامات کاخ سفید هم بارها گفته اند که اگر موارد مورد نظر آمریکا تامین نشود، دلیل و انگیزه ای وجود ندارد که کاخ سفید مذاکرات را ادامه دهد. دولت کنونی آمریکا هم چندان دغدغه نارضایتی متحدین خود را ندارد زیرا اصولا به روش‌های جمعی و تشکیل ائتلافات بزرگ اعتقادی ندارد و از این جهت خود را مقید به جلب رضایت سایرین نمی داند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر طرفین مذاکره با آمریکا خواسته، مطالبات و شروط را بپذیرند که به نتیجه می رسد (مانند توافقی که بناست جایگزین نفتا شود) اگر هم نپذیرند واشنگتن به راحتی از آن مذاکره یا پیمان خارج شده و فشارها را علیه ایالات متحدا  افزایش می دهد؛ مصداق این موضوع را هم مذاکرات تجاری این کشور با چین  به وضوح مشاهده کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار