پیشاهنگ گفت: اقدامات صورت گرفته در زمینه اورهال کردن نیروگاه در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و تا کنون ۹۲.۸ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا ۱۵ خرداد به پایان برسد.

تعمیرات نیروگاهی تا اواسط خرداد ۹۸ به اتمام می‌رسدبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرسول پیشاهنگ، معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با اشاره به سیستم خنک کننده نیروگاه‌ها اظهار کرد: افزایش تولید برق با استفاده از خنک سازی هوای ورودی به تجهیزات نیروگاه نزدیک به ۴۰۰ مگاوات در نیروگاه‌های حرارتی رسیده است.

معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی تصریح کرد: خنک سازی ۲۰ درصدی ورودی هوای نیروگاه ۳۰ دلار بر کیلووات و ساخت نیروگاه ۶۰۰ دلار بر کیلوات هزینه دارد.


بیشتر بخوانید: ۵۰ درصد نیروگاه‌های تولید برق کشور فرسوده است/ پای مدیریت تقاضا می‌لنگد


وی با اشاره به وضعیت تعمیرات نیروگاهی بیان کرد: اقدامات صورت گرفته در زمینه اورهال کردن نیروگاه در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و تا کنون ۹۲.۸ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا ۱۵ خرداد به پایان برسد.

پیشاهنگ ادامه داد: شرکت مادر تخصصی در تلاش است که نیروگاه‌های تولید برق را بر اساس ارتفاع هر منطقه بسازد تا بازدهی آن افزایش یابد.

به گفته وی؛ سهم تولید برق نیروگاه‌های حرارتی از تولید برق بالغ بر ۹۵ درصد است و بدین منظور باید اقدامات اساسی برای آمادگی در پیک تابستان ۹۸ صورت بگیرد.

وی با اشاره به ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور بیان کرد: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تولید برق به ۸۱ هزار مگاوات رسیده است که ۱۲ هزار مگاوات سهم برقابی، هزار مگاوات نیروگاه هسته ای، ۶ هزار مگاوات صنایع، ۳۰۰ مگاوات تولید پراکنده و ۶۸ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی است.

معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به تاثیر ارتفاع در عملکرد نیروگاه برق تصریح کرد: به ازای هر ۱۰۰۰ متر که از سطح دریا ارتفاع پیدا می‌کنیم، ۱۲.۵ درصد از ظرفیت نیروگاه‌ها کاسته می‌شود.

وی افزود: در ایران نیروگاه‌هایی با سن ۶۰ سال و هم‌چنین با سن نزدیک به چند ماه فعالیت می‌کنند و باید گفت نیروگاه‌هایی که ۶۰ سال عمر دارند، با تولید و راندمان اولیه خودشان در مدار تولید قرار دارند که با تعمیر و بازسازی برای تولید برق آماده خواهند شد.

به گفته وی؛ در شهریور هر سال به همه نیروگاه‌ها ۹۵ هزار مگاوات برنامه تعمیرات ابلاغ می‌شود.

پیشاهنگ افزود: آمادگی گروه‌های تعمیراتی، سوخت نیروگاه‌ها، نیاز، مصرف، حوادث از جمله پارامتر‌ها این بازسازی هستند و همه نیروگاه‌ها از ۱۵ آبان تا ۱۵ دی ماه برنامه تعمیراتی دارند.

وی با بیان این‌که نیروگاه‌ها برای ۱۵ درجه حرارت طراحی شده‌اند، گفت: باید تمهیدات لازم برای خنک کردن هوای نیروگاه‌ها را به کار ببریم که در این راستا تمهیدی اندیشیده شده است که هوای ورودی را ۲۰ درجه خنک کند.

معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به خودکفایی کشور در تولبد تجهیرلت صنعت برق بیان کرد: با استفاده از متخصصان و پژوهشگران داخلی سالیانه بیش از هزار بسته در داخل کشور صورت می‌گیرد.

عمر برخی از نیروگاه‌ها بالای ۳۰ سال است

در ادامه این نشست؛ علی عبدلی، مدیرکل دفتر بهسازی نیروگاه‌ها و محیط زیست شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان اینکه از ۱۰ هزار مگاوات، ۵۰۰ مگاوات بالای ۳۰ سال سن قدمت دارند، اظهار کرد: افزایش سن نیروگاه‌های تولید برق باعث کاهش راندمان می‌شود و و نیاز است این نیروگاه‌ها به صورت دوره‌ای مورد تعمیرات اساسی قرار بگیرند.

وی افزود: برای افزایش بازدهی نیروگاه‌های تولید برق حرارتی تعمیرات روتین سالانه و اجرای طرح‌های رفع محدودیت تولید در سال انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بهسازی نیروگاه‌ها و محیط زیست شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به لزوم استفاده از تکنولوژی روز در نیروگاه‌های تولید برق اظهار کرد: افزایش بازدهی نیروگاه‌های تولید برق حرارتی نیازمند استفاده از تکنولوژی روز است که به دلیل محدودیت از طرح‌های رفع محدودیت استفاده خواهد شد.

عبدلی با اشاره به تأثیرات برجام بر صنعت برق تصریح کرد: با امضای برجام بسیاری از شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت برق ابراز آمادگی کردند، اما با توجه به مشکلات پیش آمده، تلاش‌ها را بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی قرار دادیم.

وی ادامه داد: برای این مشکلات راهکار‌هایی اتخاذ و اجرا کردیم. شاخص مهم در این فرآیند هزینه‌ای که صورت گرفت بر هزینه احداث یک واحد جدید بود.

مدیرکل دفتر بهسازی نیروگاه‌ها و محیط زیست شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با تأکید بر اینکه چالش‌های تحریم برای ما به یک فرصت بزرگ تبدیل شد، اظهار کرد: هزینه‌ای که شرکت‌های خارجی برآورد کردند، تقریباً ۵۰ درصد هزینه احداث یک واحد جدید بود که این هزینه با راهکار‌های ما به کمتر از سه درصد رسید و این کار برای سال‌های بعد هم ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی افزایش ۲۶.۵ تولیدی در نیروگاه نکا

محسن نعمتی، مدیرعامل نیروگاه نکا با تأکید بر اینکه این نیروگاه یک نیروگاه بزرگ است، افزود: این نیروگاه با قدمتی ۴۰ ساله، ۲۲۱۴ مگاوات قدرت منصوبه دارد و پیش‌بینی شده است تابستان امسال حدود ۲۶.۵ مگاوات نسبت به سال گذشته در این نیروگاه افزایش تولید صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه لوله‌های کندانسون نیروگاه نکا تعویض شد، گفت: حدود ۱۰۰ تن لوله در هر واحد مصرف می‌شود، همچنین حدود ۱۰ هزار پره داخل کشور ساخته شد. برای این فرآیند شرکت خارجی جی ای، ۲.۵ میلیون یورو هزینه پیش‌بینی کرده بود که ما با یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان آن را انجام دادیم.

برنامه‌ریزی ۶۰ هزار مگاواتی افزایش تولید در نیروگاه رامین

ناصر محمدی، مدیرعامل نیروگاه رامین با بیان اینکه هر واحد این نیروگاه قادر به تأمین ۱۸۰ مگاوات انرژی است، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های ما برای افزایش تولید در زمانی که هنوز پیک ۱۳۹۷ تمام نشده بود برای سال ۱۳۹۸ آغاز شد.

محمدی ادامه داد: ۱۵۵۰ مگاوات در تابستان و در دمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد افت راندمان صورت گرفت که برنامه‌ریزی کردیم این راندمان را برای ۶۰ هزار مگاوات افزایش دهیم. 

وی با بیان اینکه از ۱۰ هزار مگاوات، ۵۰۰ مگاوات از نیروگاه‌هایی که در حال بهره برداری هستیم، بالای ۳۰ سال سن دارند افزود: این سن باعث افت تولید و راندمان، افزایش نرخ و کاهش میزان آمادگی می‌شود، البته در دنیا رسم است که این نیروگاه‌ها مورد تعمیرات اساسی قرار بگیرند.

مدیرعامل نیروگاه رامین گفت: ما هم باید اقداماتی انجام دهیم که واحد‌ها را به طراحی اولیه برگردانیم تا افزایش راندمان و تولید صورت بگیرد. در این راستا دو راهکار انجام تعمیرات روتین سالانه و اجرای طرح‌های رفع محدودیت تولید در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار