مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به ضرورت مبارزه بموقع با آفت سپردار سفید توت در باغات سیاه ریشه و کیوی تاکید کرد.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،با اشاره به ضرورت مبارزه بموقع با آفت سپردار سفید توت در باغات سیاه ریشه و کیوی، گفت: بر اساس مشاهدات، و بررسی مراحل رشدی آفت سپردار سفید توت روی درختان هلو، شلیل، گردو و کیوی، زمان مناسب مبارزه شیمیایی با آفت مذکور را از تاریخ ۲۴ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ماه امسال اعلام کرد.

وی با بیان اینکه برای مدیریت این آفت نیاز است مبارزه تلفیقی در فصل بهار و زمستان از سوی باغداران انجام شود، افزود: در فصل زمستان با استفاده از پاک کردن تنه و شاخه‌های اصلی با اسکاج نرم، حذف و هرس سرشاخه‌های آلوده و خارج کردن سرشاخه‌ها از باغ و روغن پاشی زمستانه از اوایل دی تا اسفندماه در کاهش جمعیت این آفت موثر است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: باغداران باید قبل از هر اقدامی برای مبارزه با این آفت، ضمن تهیه و ارائه نمونه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی مراجعه کنند و با دریافت نسخه گیاه‌پزشکی برای مبارزه به موقع روی درختان آلوده پس از خروج ۷۰ درصد پوره‌ها از تخم قبل از ترشح سپر با سموم توصیه شده اقدام کنند.

وی افزود: با توجه به اهمیت صادرات میوه کیوی، برای کنترل شیمیایی از سموم توصیه شده ای مانند دورسبان، دیازینون، اتیون، آپلاود و آدمیرال براساس دوز توصیه شده  توسطکارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی  با سمپاش پشتی تلمبه‌ای روی تنه و شاخه‌های اصلی درخت استفاده شود.

وی با اشاره به حساسیت شدید درختان سیاه ریشه به ترکیبات روغنی در فصل رشد، گفت: باغداران از اختلاط سموم با روغن امولسیون شونده خودداری کنند و برای اینکه مبارزه با این آفت موثر باشد باید در انجام سمپاشی تمامی سرشاخه‌های اصلی و تنه درخت به محلول سمی آغشته شود.

زاغی افزود: باغداران برای انجام سمپاشی از سمومی که در ظروف اصلی بسته‌بندی و پلمب شده هستند و دارای برچسب مشخصات کامل مانند نام شرکت سازنده، تاریخ تولید، شماره پارت یا بچ باشند و از فروشگاه‌های مجاز در قبال اخذ فاکتور خریداری و برای سمپاشی استفاده شود.

گفتنی است آفت سپردار سفید توت ، آفتی است که اولین بار همراه نهال‌های توت از کشور ایتالیا وارد ایران شد که  موجب خشک شدن درخت می شود و با استقرار روی میوه موجب آسیب رسیدن به آن می‌شود.
 
انتهای پیام/س
 

زمان مبارزه با آفت  سپردار سفید توت ۲۴ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ماه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محبوب ربانی
۲۲:۲۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
باسلام حقیر کارشناس ارشد کشاورزی هستم ولازم می دانم برآب مبارزه با شته سپردار توت سفید علاوه بر شستشوی با فشار آب سمپاشی سیستمیک با روغن صورت گیرد .