مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی مازندران بر مبارزه با آفت شته در باغ های جوان زیر پنج سال و باغ های که مبارزه زمستانه در آن‌ها صورت نگرفته، تاکید کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات اداره کل  جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ضرورت مبارزه با شته‌ها در باغهای جوان زیر پنج سال و باغ‌هایی که مبارزه زمستانه در آن‌ها صورت نگرفته، تاکید کرد و گفت: شته‌ها حشرات کوچکی هستند که با تغذیه از شیره گیاهی سبب پیچیدگی برگ و سرشاخه، ترشح عسلک و دوده‌ای شدن برگ، سرشاخه و میوه، ضعف عمومی درخت، ریزش شکوفه‌ها و میوه‌های تازه تشکیل شده می‌شوند و مهمتر از همه ناقل بیماری‌های ویروسی نظیر تریستیزای مرکبات هستند.

وی، با اشاره به مساعد شدن شرایط محیطی برای فعالیت و افزایش جمعیت شته‌ها روی جوانه‌های نورسته مرکبات، گفت: در بسیاری از باغهای، تراکم پائین شته‌ها توسط حشرات مفید مانند کفشدوزکها، زنبورها، مگس‌های مفید و بالتوری‌ها کنترل شده و ضرورتی به مبارزه شیمیایی در این گونه باغات نیست.

وی افزود: در صورت مشاهده تراکم بالای شته‌ها در باغات با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی و اخذ نسخه گیاهپزشکی مبارزه شیمیایی با یکی از شته کش‌های اختصاصی نظیر پریمور به میزان  هفت صدم در هزار و یا کنفیدور پنج صدم در هزار توصیه می‌شود.

وی گفت: با توجه به حساسیت شکوفه‌های مرکبات از مصرف روغن امولسیون شونده (روغن ولک) همراه با شته کش‌های توصیه شده خودداری و سمپاشی به صورت مه پاش با فشار کم انجام شود تا موجب ریزش شکوفه‌ها و میوه‌های تازه تشکیل شده، نشود.

زاغی افزود: برای حفظ و حمایت از حشرات مفید از مصرف سموم توصیه نشده خودداری و سعی گردد سمپاشی در ساعات اولیه صبح و یا هنگام عصر انجام شود تا از صدمه به حشرات مفید و گرده افشان جلوگیری شود.

وی در پایان تاکید کرد: برای جلوگیری از خطرات احتمالی سموم روی زنبور عسل، قبل از اقدام به مبارزه علیه شته‌ها به زنبورداران منطقه اطلاع رسانی شود.
انتهای پیام/س
 
 

مبارزه با آفت شته در باغات جوان زیر ۵ سال مازندران

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار