شته ‌ها سبب ریزش شکوفه‌ ها و میوه‌ ها می‌ شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به مساعد شدن وضعیت آب و هوای مازندران و افزایش جمعیت شته ‌ها بر روی جوانه ‌های نورسته مرکبات، باغداران به توصیه‌ های کمیته پیش ‌آگاهی و شبکه مراقبت باید توجه کنند.

عبدالرحمن زاغی افزود: شته‌ ها ناقل بیماری‌های ویروسی مانند تریستیزای مرکبات هستند.

وی گفت: باغ‌ های جوان زیر پنج سال و باغ‌ هایی که مبارزه زمستانه در آن ها صورت نگرفته است ممکن است بیشتر از سایر باغ‌ ها مورد حمله و خسارت شته ‌ها قرار گیرد.

وی افزود: در بسیاری از باغ‌ ها، تراکم پایین شته ‌ها توسط حشرات مفید مانند کفشدوزک‌ها، زنبورها، مگس‌های مفید و بالتوری‌ها کنترل شده و ضرورتی به مبارزه شیمیایی در این‌ گونه باغ ‌ها وجود ندارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در صورت مشاهده تراکم بالای شته ها در باغ ‌ها با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌ های گیاه‌ پزشکی و دریافت نسخه گیاه ‌پزشکی مبارزه شیمیایی با شته کش‌ های اختصاصی به باغداران توصیه می ‌شود.

زاغی افزود: سم ‌پاشی در ساعات اولیه صبح و یا هنگام عصر انجام شود تا از صدمه به حشرات مفید و حشرات گرده افشان جلوگیری شود.

شته‌ ها حشرات کوچک با رنگ ‌های سبز، سیاه و قهوه‌ ای هستند که به ‌طور معمول در پشت برگ‌ ها و سرشاخه‌ های جوان مرکبات با تراکم بالا مشاهده می ‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، شته ، بلا ، جان ، میوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار