روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با اشاره به تحولات برجامی اخیر نوشت اروپایی گزینه‌های محدودی برای حفظ توافق هسته‌ای ایران در دست دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه «وال‌ استریت ژورنال» در یادداشتی با اشاره به ضرب‌الاجل ایران به اتحادیه اروپا برای عمل به تعهدات برجامی خود نوشت این اتحادیه گزینه‌های محدودی برای حفظ توافق هسته‌ای ایران دارد.

در این یادداشت آمده است: «ماه‌ها اقدامات اتحادیه اروپا برای تسهیل تحریم‌های آمریکا به جایی نرسیده است. احتمالا اروپا به‌زودی با انتخابی دشواری رو‌به‌رو شود. اگر سران (کشورهای اروپایی حاضر در برجام) نتوانند عواید اقتصادی کافی برای متقاعد کردن ایران به تبعیت از توافق فراهم کنند، مجبور می‌شوند تصمیم بگیرند که با از سرگیری تحریم‌های اروپا، این توافق را نابود کنند.»

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به تلاش کشورهای اروپایی برای اتخاذ سازوکاری جهت دور زدن تحریم‌های ایران نوشت: «این اقدامات، به دنبال افزایش فشار‌های اقتصادی دولت ترامپ بر ایران و وادار کردن شرکت‌های خارجی به انتخاب بین روابط با ایران یا از دست دادن دسترسی به بازار مالی آمریکا، سخت‌تر شد».

وال استریت ژورنال به تلاش اروپا بر ایجاد کانال ویژه برای تعاملات مالی با ایران (اینستکس) اشاره کرد و نوشت: «فعلا، آمریکا هیچ گام در جهت تحریم اعضای آن برنداشته است، اما تراکنشی نیز تحت این ساختار جدید انجام نشده است. مقامات اروپایی امیدوارند اولین تراکنش در ۶۰ روز آینده انجام شود و ایران را از برداشتن گام بزرگتر برای شکستن توافق هسته‌ای منصرف کند».

 در ادامه این مطلب امده آست: «علی‌رغم باقی‌ماندن موانع اصلی، مقامات اروپایی و ایرانی به‌دنبال شکلی از تراکنش برای خرید و فروش نفت هستند. با این حال هیچکدام از این اقدامات حتی به برقراری مجدد روابط تجاری ذیل توافق هسته‌ای نزدیک هم نشده است».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار