تحلیلگران یک شرکت خدمات مالی و بانکداری ژاپنی معتقدند احتمال آنکه آمریکا و چین این هفته به توافق تجاری دست یابند، بسیار اندک است.

تحلیلگران نامورا: احتمال بسیار کم توافق تجاری آمریکا و چین در این هفتهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل رویترز، تحلیلگران نامورا، شرکت خدمات مالی و بانکداری ژاپنی، معتقدند دو غول بزرگ اقتصادی جهان برای دست‌یابی به توافق تجاری نیاز به مذاکرات بیشتری دارند و احتمال رسیدن به توافق نهایی در این هفته بسیار کم خواهد بود.

تحلیلگران ژاپنی با اشاره به اختلافات میان چین و آمریکا که سبب شده سرمایه‌گذاران در حاشیه قرار گیرند گفتند: «در این مرحله، فکر می‌کنیم هم دولت ترامپ و هم دولت چین ساعات سختی را در پس گرفتن مواضع مذاکره‌ای که در چند روز اخیر مطرح کرده‌اند، در پیش داشته باشند».

تحلیلگران نامورا تنها ۱۰ درصد احتمال می‌دهند این هفته واشنگتن و پکن به یک توافق تجاری جامع دست یابند و همچنین ۵ درصد احتمال می‌دهند که این مذاکرات به طور کامل لغو شوند.

بنا به گفته این تحلیلگران تنها ۴۵ درصد احتمال دارد تعرفه‌های جدید که رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بر واردات کالا از چین اعمال خواهد کرد از این جمعه اعمال شود و مذاکرات پس از آن ادامه یابد. این درحالی است که به نظر آن‌ها احتمال آنکه اعمال تعرفه به تعویق بیفتد و مذاکرات ادامه یابد ۴۰ درصد خواهد بود.

جنگ تجاری میان چین و آمریکا از سال گذشته و با افزایش تعرفه‌های وارداتی آغاز شد. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی تعرفه‌های تجاری اعمال کرد. چین هم در اقدامی تلافی جویانه، بر روی ۱۱۰ میلیارد دلار از کالا‌های آمریکا تعرفه بست.

گفتگو‌های تجاری بین آمریکا و چین چندین ماه است که در جریان است. آخرین دور این گفتگو‌ها در ۳۰ آوریل در پکن برگزار شد و قرار بود دور بعدی این گفتگو‌ها در هشتم ماه میلادی جاری در واشنگتن برگزار شود.

پیشتر سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای از آغاز دور جدید مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین در ۸ مه خبر داده بود. اما در بحبوحه تنش تجاری بین پکن و واشنگتن، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه این هفته در پیامی توئیتری مدعی شد: «آمریکا مدت طولانی است که سالانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار در تجارت متضرر می‌شود که ۵۰۰ میلیارد دلار آن در روابط تجاری با چین است. متأسفم ما قصد نداریم این (روابط تجاری) را ادامه دهیم».

این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا پس از آن بیان شد که واشنگتن اخیراً وعده افزایش تعرفه‌ها بر کالا‌های وارداتی چین را داد و تأکید کرد به‌زودی تعرفه‌های جدیدی بر کالا‌های چینی به ارزش ۳۲۵ میلیارد دلار به میزان ۲۵ درصد اِعمال خواهد کرد.

به دنبال توئیت ترامپ، برخی منابع خبری چین روز دوشنبه از لغو مذاکرات تجاری چین و آمریکا، به علت افزایش تعرفه بر روی برخی کالا‌های وارداتی آمریکا از چین خبر دادند؛ اما وزارت بازرگانی چین روز سه شنبه اعلام کرد لیو هه، معاون نخست وزیر این کشور روز پنجشنبه و جمعه برای ادامه مذاکرات تجاری در آمریکا خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار