بیشتر افراد مبتلا به آسم در جهان در گروه سنی جوانان و نوجوانان هستند.

آسم در کمین جوانان و نوجوانانبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر سید کاظم فرهمند قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آسم یک مساله بهداشتی برای کلیه جوامع اعم از توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از ۳۳۴ میلیون نفر از مردم دنیا به بیماری آسم مبتلا هستند که جمعیت قابل توجهی از آنان را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه GINA (ائتلاف جهانی علیه بیماری آسم) به منظور حساس سازی جوامع، جلب مشارکت ذی نفعان و برنامه ریزی و همکاری در جهت پیشگیری و کنترل آسم، اولین سه شنبه ماه می‌ را بعنوان روز جهانی آسم نامگذاری نموده است گفت: یکی از مهمترین اقدامات در زمینه پیشگیری آسم افزایش آگاهی جامعه نسبت به این بیماری است.

فرهمند افزود: برگزاری جلسات هماهنگی با سایر بخش‌های توسعه به منظور حساس سازی، اطلاع رسانی و جلب مشارکت سیاستگذاران و مجریان سلامت، بارگذاری محتوا در سایت‌های آموزشی، انتشار مطالب در جراید، تولید رسانه‌های آموزشی و برگزاری جلسات آموزشی را از مهمترین فعالیت‌های این روز برشمرد.

آسم یک بیماری التهابی مزمن و غیرواگیر ریه است. مزمن به این معنا که بیماری همیشه وجود دارد حتی زمانی که بیمار احساس ناخوشی ندارد.

در این بیماری به دنبال واکنش راه‌های هوایی به عوامل محرک و حساسیت زا (آلرژیک) پوشش داخلی راه­های هوایی متورم و ملتهب شده، ترشحات راه­های هوایی زیاد و عضلات اطراف راه­های هوایی منقبض می‌گردد.
 
مجموع وقایع فوق موجب انسداد راه‌های هوایی شده و در نتیجه هوای کمتری از آن‌ها عبور کرده و با سخت‌تر شدن عمل تنفس، علائم آسم به صورت سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس بروز می‌کند.

علت دقیق و اصلی آسم هنوز نامشخص است، ولی آنچه تاکنون روشن شده این است که اگر در خانواده یک فرد، سابقه یکی از انواع بیماری‌های آلرژی و اگزما، آلرژی بینی، آلرژی غذایی و آسم وجود داشته باشد، احتمال بروز آسم در چنین فردی و خانواده اش بیشتر می‌شود.

تماس با بعضی از مواد حساسیت زا و محرک ممکن است سبب افزایش احتمال ابتلا به آسم گردد. برخی افراد به دلیل تماس‌های شغلی ممکن است دچار آسم شوند مانند کارگران نانوایی، چوب بری، رنگسازی و ... و همچنین ممکن است بیماری آسم در افرادی که هیچ سابقه‌ای از آلرژی ندارند نیز رخ دهد.
 
انتهای پیام//ف.غ

افزایش آگاهی جامعه موثر در پیشگیری آسم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار