رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:پیشرفت علوم آزمایشگاهی مرهون تلاش‌های فعالان این حوزه در مناطق مختلف کشور است.

علوم آزمایشگاهی یکی از عناصرکلیدی در حوزه تشخیص و درمان استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمدرضا دارابی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مراسم گرامیداشت روز علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت: افزایش سواد سلامت مردم و راهکار‌های پیشگیری ازبیماری‌ها یکی از موارد ضروری در حوزه سالم زیستن افراد است که البته با همت نیرو‌های علوم آزمایشگاهی بیماری‌های واگیردار بسیاری کشف شدند.

وی با اشاره به اینکه مولفه‌های اجتماعی در ۷۵ درصد سلامت جامعه تاثیر گذار هستند تصریح کرد: آنچه در زمینه کنترل بیماری‌های غیر واگیردار اهمیت دارد، خود مراقبتی و خود کنترلی و افزایش سواد سلامت مبتنی بر روش‌های پیشگیری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه باید سلامتی در ابعاد مختلف آن شکل گیرد، گفت: سلامت جسمانی جزو وظایف حوزه بهداشت و درمان است و برای درمان بیماری‌ها نیز یکی ار ارکان اصلی تشخیص درست بیماری است، به گونه‌ای که امروز امکان ندارد پزشکی نسخه بدون آزمایش برای تشخیص بیماری تجویز نکند.

دارابی افزود: تشخیص بیماری‌ها براساس مبانی آزمایشگاهی است و ارتقای کیفیت علوم آزمایشگاهی و تشخیص درست بیماری اهمیت بسیاری در شرایط امروز جامعه دارد.

وی با تاکید براینکه تجهیزات علوم آزمایشگاهی گران قیمت و باعث خارج شدن ارز از کشور است، تصریح کرد: همکاران علوم آزمایشگاهی به نگهداری درست از دستگاه‌ها و به روز کردن علم خود اهمیت دهند چرا که به روز رسانی علوم آزمایشگاهی گام مهمی در راستای افزایش شاخص‌های بهداشتی ودرمانی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه هر چه مسائل علمی به روز شود به نفع مردم است، گفت: پزشکان باید برای راهنمایی آزمایشگاه بخشی از شرح حال بیمار را در نسخه ذکر کنند تا به کار ازمایشگاه در تشخیص بیماری سرعت بخشیده شود.

دارابی افزود: علوم آزمایشگاهی حلقه وصل ارتقای شاخص بهداشتی است و در واقع نحوه عملکرد مطلوب علوم بین رشته‌ای زمینه ساز زندگی سالم انسان‌ها می‌شود که انسان سالم نیز به نوبه خود محور توسعه پایدار است.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

علوم آزمایشگاهی حلقه وصل ارتقای شاخص بهداشتی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.