عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: امروز در مجلس قرار بر احیای دوباره کارت سوخت برای کاهش مصرف و شناسایی پرمصرف‌ها شد.

رای مجلس به احیای کارت سوخت برای کنترل مصرف/توسعه سی ان جی راهکار مبارزه با قاچاق بنزینبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر گفت: مجلس با سهمیه بندی سوخت مخالفت کرد چراکه ۹۰ درصد مصرف کنندگان کمتر از ۶۰ لیتر در ماه بنزین مصرف می‌کنند و نمی‌شود به خاطر ۱۰ درصد همه مردم را مجازات کرد و تورمی به جامعه تحمیل کنیم.

وی ادامه داد: این ده درصد باید شناسایی شود و با آن ها برخورد شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: امروز در مجلس بر دو موضوع کارت سوخت و توسعه سی ان جی تاکید شد تا پر مصرف ها و قاچاق ساماندهی شود و همچنین نه تنها به سمت گران شدن سوخت برویم به سمت ارزان شده هزینه های حمل و نقل در کشور حرکت کنیم.

وی افزود: وجود کارت سوخت قانونی است و البته مسئله جدیدی نیست و قانونی بوده که دولت آن را اجرا نکرده است. امروز در مجلس، نمایندگان برای کنترل مصرف بنزین به احیای کارت سوخت رای مثبت دادند.

این نماینده مجلس با اشاره به این که سامانه کارت سوخت یک سامانه شناسایی است افزود: به گفته مسئولان دولتی با کارت سوخت مصرف بنزین روزانه حدود ۵ میلیون لیتر کاهش خواهد یافت و میزان مصرف روزانه سوخت به ۸۵ میلیون لیتر خواهد رسد، ضمن اینکه ما آن ۱۰ درصد پرمصرف‌ها یا قاچاقچیان را می‌توانیم شناسایی کنیم.

وی افزود: اگر مبلغ کمی بر بنزین افزایش یابد اثر تورمی بر همه کالاها دارد در حالیکه با می خواهیم  اثر ضد تورمی در جامعه را دنبال کنیم. در این شرایط نباید به مردم فشار بیاید و  باید به دنبال ارزان کردن بنزین باشیم نه گران کردن آن.

وی تصریح کرد: تاکید مجدد ما بر استفاده از سی ان جی و رفتن به سمت گازسوزکردن خودرو‌ها برای این بوده تا هم مشکل قاچاق کاملا برطرف شود هم سوخت ارزان به دست مردم برسد.

افزایش قیمت بنزین در بودجه ۹۸ مطرح نبوده است

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت مدیره مجلس نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: در قانون، اختیار قیمت گذاری سوخت را به دولت داده ایم، اما لازم است دولت موضوعات و تبعات اجتماعی و اقتصادی مترتب بر افزایش نرخ سوخت را مد نظر قرار دهد.

وی افزود: ملاک دولت باید اجرای قانون باشد  باید موضوع افزایش قیمت بنزین در بودجه بیاید که در بودجه ۹۸ به آن اشاره ای نشده است.


بیشتر بخوانید: اطلاعی از افزایش قیمت بنزین ندارم


این نماینده مجلس با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود گفت: ما منابع خوب سی ان جی داریم و استفاده از سی ان جی از راه‌های مبارزه جدی با قاچاق است.

وی افزود: وزیر نفت قول داده که سی ان جی را حداقل در مصارف ناوگان حمل و نقل عمومی گسترش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار