به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدحسین امید رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هزار و ١٠٠ مرکز علمی کاربردی در سطح کشور وجود داشت که امروز تنها ۶۰۰ مرکز آن فعال است و ۳۶۰ مرکز نیز بر اساس مصوبه شورای عالی اداری متوقف شده که پذیرش دانشجو نداشتند و آنها را صاحب صلاحیت تشخیص ندادیم.
وی با اشاره به طرح آمایش سرزمینی در وزارت علوم بیان کرد: منظور از آمایش، کاهش مراکز نیست بلکه تحقق نیازهای آموزش عالی در هر منطقه متناسب با شرایط آن است.
امید افزود: به دنبال برنامههای توسعهای متنایب با نیاز استانها با کمک استانداریها در قالب برنامههای ۵، ۱۰ و ۲۰ ساله هستیم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور به ساماندهی مراکزی که فاقد حداقلهای کیفی بودند هم اشاره و بیان کرد: این مراکز توجیهی برای فعالیت نداشتند که تعطیل شدند، اما در ارتباط با طرح آمایش هیچ مرکزی تعطیل نشده است.
امید به آموزشهای مهارتی و اولویت قرار گرفتن این مهم در دانشگاه علمی کاربردی هم اشاره کرد و گفت: متولی آموزشهای خاص هستیم و کسی را تربیت میکنیم که متخصص در یک فن یا حرفه خاص باشد.
وی اضافه کرد: دانشجویانی که مهارت خاص میبینند از شانس بیشتری برای اشتغال برخوردارند. در کلان موضوع نیز دانشآموختگان ما اشتغال پذیری بالاتری دارند.
به گفته رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور، طبق آخرین آمار بیش از ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه جامع که شاغل هستند، در زمینه تحصیل خود مشغول هستند.
امید در بخشی از سخنانش به وجود صندلی خالی در برخی از واحدها و مراکز دانشگاه علمی کابردی اشاره و عنوان کرد: در گذشته بر توسعه کمی تمرکز کرده بودیم و این امر موجب افزایش صندلی خالی بیشتر شد. در ماه سال گذشته حدود یکمیلیون ظرفیت داشتیم، اما در سال تحصیلی جاری این نسبت اصلاح شده است.
وی افزود: در سال ۹۷ با کاهش شدید مواجه شدیم به دلیل اینکه نظام جدید آموزشوپرورش خروجی نداشت، اما امسال با توجه به دانشآموختگان هنرستانی، میتوان امیدوار بود که میزان استقبال بیشتر شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در خصوص دانشکده خبر نیز گفت: راهحل ارائه کردیم تا راهحل مشخصی دهند. به دلیل اینکه موضوع خبر موضوع مهمی است و سعی ما این است که این مراکز تعطیل نشوند.
امید با بیان اینکه از سال ۹۴ تاکنون شاهد کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری دانشجو داشتیم، گفت: ساماندهی دانشجویان اولویت وزارت علوم است و مأموریت گرایی و طرح آمایش نیز جزو تغییرات بنیانی در وزارت علوم محسوب میشود؛ اتفاقی که سالها پیش در دانشگاه جامع علمی کاربردی افتاده است.
وی همچنین در خصوص همایش رؤسای دانشگاههای جامع علمی کاربردی به میزبانی شیراز نیز گفت: این همایش با بهترین صورت ممکن در این کلانشهر برگزار شد. در این همایش ۲ موضوع مهم در دستور کار داریم، یکی بحث مأموریت گرایی و اجرای خوشههای شغلی و دیگری بحث سطحبندی مراکز علمی کاربردی.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور به راه اندازی مرکز کارنو در شیراز هم اشاره و در این باره گفت: این مرکز محلی است برای ایدههایی که میتواند کارآفرین باشد و در پی آن یک بانک ایده شکل خواهد گرفت و ایدههای برتر شناسایی میشود و با مشاورههای مجانی حقوقی و فنی به ایده پردازان، کمک میشود.
به گفته امید، هدف نهایی از این طرح خلق ثروت و ایجاد شغل است.
وی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه در گذشته مجوز تدریس به بیش از ٥٠ هزار مدرس برای تدریس در این دانشگاه داده شده بود در حالی که مراحل ارزیابی را طی نکرده بودند، گفت: از سال ٩٥ آیین نامهای در این باره ویژه مدرسان دانشگاه به تصویب شورای عالی رسید.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور همچنین با بیان اینکه مدرسین جدید دانشگاه همه باید فرایند جذب را طی کنند، افزود: در یک سال ونیم اخیر مدرسان قبلی را هم مورد ارزیابی قرار دادیم که ارزیابی در اغلب استانها به پایان رسیده است.
امید با بیان اینکه اگر مدرسی شرایط حداقلی را نداشته باشد از گردونه تدریس در دانشگاه خارج خواهد شد، خاطرنشان کرد: برای مهر ٩٨ صرفا مدرسینی در کلاسها تدریس خواهند کرد که از این فرآیند عبور کرده باشند و تاییدیه هیئت جذب را داشته باشند.
وی سابقه تحصیلی، محل تحصیل، معدل و تجربه مهارتی را از مؤلفههای مهم جذب مدرسین جدید در دانشگاه علمی کاربردی کشور عنوان کرد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور ادامه داد: در سال ٩٥ به ٩ هزار مدرس نیاز داشتیم که هشت هزار نفر از آنها از میان ٤٦ هزار متقاضی انتخاب شدند. در سال ٩٧ نیز کمتر از سه هزار تقاصا داشتیم که همچنان در دست بررسی است.
وی همچنین در بخشی از سخنانش مهمترین راه حل رفع بیکاری کشور را آموزشهای مهارتی ذکر و خاطرنشان کرد: در این دانشگاه و مرکز آموزش فنیوحرفهای ظرفیت لازم برای آموزش دورههای مهارتی تا ٥٠ درصد هم ایجاد شده است.
امید تاکید کرد: مردم باید به سمت آموزشهای مهارتی بروند، چرا که تمرکز بر این مهم اشتغال پذیری بالایی دارد.
وی تصریح کرد: که تحقق این مهم نیازمند فرهنگسازی امثال رسانهها است.
انتهای پیام/چ