فتحی باش آغا، وزیر کشور دولت وحدت ملی لیبی از آنچه حمایت پاریس از ژنرال خلیفه حفتر نامید، انتقاد کرده همچنین گفت: نه آتش بسی در کار خواهد بود و نه با خلیفه حفتر وارد گفتگو می‌شویم.

وزیر کشور لیبی فرانسه را به حمایت از حفتر متهم کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فتحی باش آغا (Fathi Bachagha)، وزیر کشور دولت وحدت ملی لیبی از آنچه حمایت پاریس از ژنرال خلیفه حفتر نامید، انتقاد کرد.

نیرو‌های ژنرال حفتر که روز ۴ آوریل (۱۵ فروردین) تهاجم خود را آغاز کردند با نیرو‌های طرفدار دولت وحدت ملی در جنوب طرابلس درگیر شده اند. بنابر اعلام سازمان ملل، نبرد‌ها تا امروز ۲۷۸ کشته، ۱۳۳۲ زخمی و ۳۸۹۰۰ بی خانمان برجای گذاشته اند.

وزیر کشور لیبی در یک کنفرانس خبری در تونس گفت: «فرانسه پیشرو در دموکراسی است. این کشور همچنین نقش مهمی در سقوط رژیم سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰-۱۳۸۹ شمسی) ایفا کرد. برای ما بسیار عجیب است که فرانسه از حفتر و پسرانش حمایت می‌کند. ما از پاریس تقاضا می‌کنیم که به ارزش‌های فرانسه و گذشته دموکراتیک خود وفادار بماند.»

چندین هزار لیبیایی در روز‌های اخیر بر علیه رئیس‌جمهور مکرون در طرابلس تظاهرات کردند. آن‌ها فرانسه را متهم کردند از تهاجم نظامی ژنرال حفتر حمایت می‌کند.

فتحی باغ آشا در اوسط ماه آوریل (اواخر فروردین) نیز از مقامات فرانسه به دلیل حمایت از "حفتر جنایتکار" انتقاد کرده بود.

فائز السراج، نخست وزیر لیبی، که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است، روز سه شنبه همین اتهامات را مطرح کرد. وی در مصاحیه با روزنامه فرانسوی لیبراسیون، خلیفه حفتر را دیکتاتوری نامید که فرانسه از او حمایت می‌کند.

فرانسه ضمن ردّ این اتهامات بار دیگر تأکید کرده است از نخست وزیر فائز السراج و میانجیگری سازمان ملل برای یافتن یک راه حل سیاسی برای لیبی حمایت می‌کند.

طرفداران دولت وحدت ملی لیبی معتقدند ژنرال حفتر به دنبال استقرار دیکتاتوری نظامی در لیبی است. خلیفه حفتر از حمایت آشکار عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، و پادشاه عربستان برخوردار است.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داد وزیر کشور دولت وفاق لیبی گفت، نه آتش بسی در کار خواهد بود و نه با خلیفه حفتر وارد گفتگو می‌شویم، تنها راه ممکن عقب نشینی نیرو‌های تحت امر حفتر است.

فتحی باش آغا افزود نقشه سیاسی جدیدی برای لیبی در پیش است که با نقشه قبل از حمله نظامیان حفتر به طرابلس متفاوت خواهد بود.

وی تصریح کرد: «معتقدیم آتش بسی در پیش نخواهد بود بلکه تنها باید نیروهایشان را به عقب برانند، ما گفتگویی با حفتر نخواهیم داشت، اما گفتگوهایمان با هموطنانمان در شرق کشور خواهد بود. حفتر باید نیروهایش را عقب براند یا آنان را وادار به عقب نشینی می‌کنیم.»

وی افزو:،« طبیعی است با پایان جنگ و عقب راندن نیرو‌های حفتر، نقشه سیاسی جدیدی را در کشور شاهد باشیم که با نقشه پیشین متفاوت است.»

فتحی باش آغا با بیان اینکه اسنادی از مداخله بیگانگان در جنگ لیبی و حضور آن‌ها در کنار نیرو‌های حفتر وجود دارد، افزود: «دقت عمل جنگنده‌ها در بمباران هوایی به گونه‌ای است که می‌توان گفت این دقت از هواپیما‌های نیرو‌های حفتر ساخته نیست، بلکه متعلق به جنگنده‌های کشور‌های غربی است که تنها یک یا دو کشور منطقه آن را در اختیار دارند و نام این کشور‌ها هم معروف است، به همین منظور می‌گوییم با تجاوز خارجی مواجه هستیم. مداخله این کشور‌ها در لیبی تنها از طریق حمایت مالی و تسلیحاتی نیست بلکه به طور مستقیم برای کشتن شهروندان ما وارد عمل شده اند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار