سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی نوشت چین با توسعه دایره نفوذ اقتصادی، سیاسی و نظامی خود، جبهه جهانی قدرتمند علیه آمریکا ایجاد کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم، در سرمقاله امروز خود نوشت: باید خاورمیانه را کنار گذاریم و به دور دست یعنی شرق آسیا برویم که این روز‌ها صحنه تحولات بسیار مهم سیاسی، اقتصادی و نظامی است، تحولاتی که نشان می‌دهد اژد‌های چینی آرام و بدون سر و صدا، در حال ارتقای جایگاه خود و خروج از وضع کنونی و همچنین توسعه دایره نفوذ اقتصادی، سیاسی و نظامی خود و آغاز تشکیل جبهه جهانی قدرتمند در مقابل آمریکاست.

او در ادامه یادداشت خود نوشت: برای شناخت نقشه راهبردی جهانی و نیز تغییر موازنه قدرت در جهان که به ضرر آمریکا و همپیمانان این کشور است، نمی‌توان دو تحول اساسی در آسیا را نادیده گرفت: اولین تحول سفر تاریخی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی،  به شهر ولادی‌وستوک (در شرق روسیه) و دیدار پنج ساعته وی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، است، خبرگزاری روسیه این دیدار را دوستانه توصیف کرد. پس از این دیدار، کیم جونگ اون سوار قطار سبز رنگ و زرهی خود شد تا در سفری ده ساعته به کشور خود بازگردد.

دومین تحول نشست جاده ابریشم در پکن به ریاست شی جین پینگ رئیس جمهور چین بود که با حضور ۳۵ رئیس جمهور، نخست وزیر و نمایندگان ۱۵۰ کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین از جمله پوتین، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر (تن‌ها رئیس جمهور یک کشور عربی)، و عمران خان، نخست وزیر پاکستان، برگزار شد که امروز (شنبه) به کار خود پایان می‌دهد.

اگر از نشست رئیس جمهور روسیه و رهبر کره شمالی در شهر ولادی‌وستوک شروع کنیم، می‌توانیم بگوییم این دیدار، تبلور توسعه و تقویت دایره ائتلاف کره شمالی است به طوری که روسیه و چین وارد این ائتلاف شده‌اند و به تقویت موضع رهبر کره شمالی در برابر محاصره و تهدیدات آمریکا کمک می‌کند.

کیم جونگ اون حق دارد به آمریکا اعتماد نداشته باشد

کیم جونگ اون دو نشست با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، داشت. اولین نشست ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور و دومین نشست فوریه ۲۰۱۹ در شهر هانوی ویتنام برگزار شد که هر دو نشست به علت پایبندی کیم جونگ اون به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود و همچنین شروط وی برای توقف فوری تحریم‌های آمریکا و دریافت تضمین‌های محکم بین المللی در صورت کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای شکست خورد، شروطی که باعث سرخوردگی رئیس جمهور آمریکا شد و باعث شد پیش از پایان نشست هانوی، این نشست را ترک کند و بدون برگزاری کنفرانس مطبوعاتی به کشورش بازگردد.

رهبر کره شمالی اعتمادی به آمریکایی ندارد و به اطلاع همتای روسی خود رسانده است که آمریکا با سوء نیت رفتار کرد، کیم جونگ اون کاملا حق دارد، زیرا وقایعی را که برای صدام -رئیس جمهور معدوم عراق- و معمر قذافی -رهبر سابق لیبی- پس از کنار گذاشتن سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه‌های هسته‌ای روی داد، به خوبی درک کرده است.

رهبر کره شمالی خاری در گلوی آمریکاست

کیم جونگ اون رهبر کشوری است که توانسته است رو در روی آمریکا بایستد، خاری در گلوی این کشور باشد، شوکت آن را بشکند و به کشوری هسته‌ای تبدیل شود که واشنگتن و همپیمانان آن در منطقه (ژاپن و کره جنوبی) از آن بترسند و این، مشخصه یک رهبری واقعی است.

درباره نشست جاده ابریشم در چین باید بگوییم، این نشست، یک طرح اقتصادی فراقاره‌ای است، مقامات چین برای این طرح ۸۰ میلیارد یورو به شکل ساخت بنادر، فرودگاه‌ها، ریل‌های آهن و مناطقی صنعتی در پنج قاره جهان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

غول اقتصادی چین طی چند سال آینده به اقتصاد شماره یک جهان تبدیل می‌شود

غول اقتصادی چین که طی چند سال آینده به اقتصاد شماره یک در جهان تبدیل خواهد شد، برای کمک مالی به اجرای طرح‌های اقتصادی از جمله کشیدن خطوط ریلی از پکن تا اروپا، حدود ۲۶۵ میلیارد یورو به ۱۲۶ کشور در قاره‌های جهان وام داده است.

در ادامه این مطلب آمده است: قابل توجه اینکه، آمریکا به طور کلی در نشست جاده ابریشم در چین حضور نداشت و نماینده‌ای را نیز برای شرکت در این نشست نفرستاد و این بیانگر نگرانی مقامات آمریکا از رشد اژد‌های چینی و نفوذ این کشور به گونه‌ای است که تهدیدی برای سلطه‌جویی‌های امریکا در جهان شده است.

شی جین پینگ که کشورش را به چنین مرتبه‌ای اقتصادی در جهان (و چه بسا نظامی در آینده نزدیک) رسانده است، باعث سقوط آمریکا از عرش رهبری جهان خواهد شد برای این منظور نابودی مهمترین بازوی سلطه‌گری آمریکا یعنی دلار را کلید زده است و از یوان چین، یورو، روبل روسیه و دیگر ارز‌های خارجی به عنوان جایگزین دلار استفاده می‌کند و وارد نبرد تجاری شدیدی با آمریکا شده است.

تکیه کشور‌های عربی بر آمریکا زیانبار است

در ادامه این مطلب آمده است: تکیه برخی کشور‌های عربی بر آمریکا زیانبار است؛ زیرا این کشور بر گذشته تکیه دارد و رویکرد درست و هوشمندانه‌ای برای آینده ندارد، به نظر ما آینده از آنِ چین است، چینی که در حال ارتقای جایگاه خود و برون رفت از بحران است که پس از تکمیل زیر ساخت‌های اقتصادی خود، دستیابی به جایگاه پیشرفته‌ای در جهان رقابت می‌کند. باید تجارب چین در همه زمینه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد و الگو شود و کوتاه‌ترین راه برای انجام این کار، آموزش زبان چینی است.

عطوان در انتهای این یادداشت نوشت: طالب الرفاعی، رئیس سابق سازمان جهانی گردشگری، خطاب به من گفت گردشگران چینی جهان را پر خواهند کرد و جهان قادر به جذب آن‌ها نخواهد بود... به طور خلاصه اینکه دوران ریاضت به پایان رسیده و زمان رفاه و نفوذ در خارج و رقابت برای تصدی رهبری جهان در عرصه‌های اقتصادی و نظامی آغاز شده است. آیا سران عرب معانی این تجربه را درک می‌کنند؟ شک داریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار