به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران با حضور ایوب دهقانکار سخنگوی سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، امروز جمعه (۶ اردیبهشت) در طبقه سوم سالن تشریفات مصلی برگزار شد.
در این نشست سخنگوی سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران به ارائه گزارش و اطلاعات درباره نمایشگاه کتاب تهران پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
دهقانکار در ابتدا درباره میزان فروش کتاب در دور روز ابتدایی نمایشگاه گفت: مبلغ کل فروش در دو روز نخست بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال بوده و نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است. تعداد تراکنشها بالغ بر ۲۵۰ هزار و نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: گرانی کاغذ و قیمت بالای کتاب ها در ضعف خرید مردم بی تاثیر نبوده؛ ولی خوشحالیم کاهش فروش نداشته ایم. در دو روز قبل قطعی اینترنت داشتیم که مشکلاتی را به وجود آورد؛ ولی امروز این قطعی حل شده است. ۲۵ هزار تراکنش با استفاده از کارتهای ملی هوشمند داشتیم. اگر بتوانیم این کارتها را جایگزین کارتهای بانکی کنیم، کار راحتتر جلو میرود. امسال اولین حضور جدی ما در استفاده از این نوع کارتها بوده است.
سخنگوی نمایشگاه کتاب در خصوص بروز مشکل در سیستم ناشران خارجی و تخلفات انجام شده گفت: بازرسان ما نقش شورای حل اختلاف را دارند؛ اگر جایی ناشران ابهامی دارند باید برطرف شود. فردا اولین جلسه هیئت تخلفات برگزار میشود و اگر پروندهای مبنی بر تخلف باشد، رسیدگی خواهد شد. اما تا فردا ظهر مصادیق به هیئت اعلام می شود و رای آن را به اطلاع عموم میرسانیم.
وی درباره مشکل دستگاه های کارت خوان نمایشگاه اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون گزارشی از اختلال و نقص عملکرد در سامانه کارت خوان ها ناشی از خودشان نرسیده است؛ بلکه برخی دستگاهها به دلیل قطعی اینترنت مشکل داشتند.
دهقانکار در خصوص میزان پیامکهای انتقادی و پیشنهادی از سوی مردم به سامانه پیامکی نمایشگاه گفت: تاکنون حدود ۱۱۰۰۰ پیامک دریافت کرده ایم و به معاونت اجرایی نمایشگاه ارجاع دادیم. برخی مطالب نیاز به رسیدگی فوری نداشت؛ ولی دسته بندی شدند تا از انتقادات و پیشنهادات مردم بیشترین بهره را ببریم.
او در خصوص افزایش ساعت بازدید از نمایشگاه بیان کرد: هماهنگی لازم با نهادهای مرتبط انجام شده است. دیروز نامه نگاری های لازم را کردیم و در روزهای پرتردد، هر وقت لازم شود ساعت نمایشگاه را تمدید خواهیم کرد. اگر امروز نیز حضور مردم چشمگیر باشد، ساعت فعالیت نمایشگاه را افزایش میدهیم.
دهقانکار در خصوص غرفههای تجمیعی برخی ناشران هم گفت: دست کسانی که مسئولیت تخصیص غرفه را دارند، بسته بود. ما امسال حداقل فضای مسقف را داشتیم. امسال به دلیل طول و عرض شبستان هر یک متر جلوآمدگی کلی فضا را محدود کرد. میدانیم که خیلی از ناشران داخلی از اختصاص این فضای تجمیعی ناراضی هستند؛ اما امیدواریم که در سالهای آینده فضای نمایشگاهی به گونهای باشد که شرمنده ناشران نباشیم.
سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره مشکل پارکینگ در مصلی گفت: ما با پلیس راهور جلسه داشتیم؛ اصرار بر این بود که پارکینگ شهید رجایی مورد استفاده مردم قرار نگیرد. با نظر شهرداری و پلیس راهور این پارکینگ از مدار خارج شد. ما برای راحتی تردد، مردم و ناشران را ترغیب به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کردیم و امکاناتی هم از سوی نهادهای مرتبط برای آنان فراهم آمد. خوشبختانه پارکینگ مجموعه ۴۰ سرا و پارکینگ ضلع غربی مصلی هم برای بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار دارد.
دهقانکار در خصوص مکان نمایشگاه کتاب هم گفت: کل فضای مسقف شهر آفتاب به اندازه مصلی نیست و طبق نظرسنجیها متوجه شدیم که به نظر اکثر افراد بین شهر آفتاب و مصلای امام خمینی (ره)، محاسن مصلی بیشتر است؛ البته نواقصی هم دارد. امسال پیش از مذاکره با مسئولان درباره مصلی برای شهر آفتاب مذاکره کردیم. اما از دید ما فضای موجود شهر آفتاب مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب امسال نبود. اگر این فضا تکمیل شود، مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در سال های آتی خواهد شد. با توجه به آنچه که در شهر آفتاب دیده شد، این مجموعه نسبت به سالهای گذشته نه تنها پیشرفتی نداشت بلکه پسرفت هم داشته است.
طباطبایی مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی ارشاد هم در این نشست خبری گفت: متاسفانه ما سردی هوا را تا این حد پیش بینی نمیکردیم؛ اما از دیروز بخاری و وسایل گرمایشی را به نمایشگاه آوردیم که آتش نشانها کیفیت آن را تایید نکردند. امیدواریم هوا بهتر شود.
وی همچنین در خصوص تعداد بازدیدکنندگان هم گفت: بخش جمعیت شماری را از نمایشگاه حذف کردیم؛ زیرا آمار دقیقی اعلام نمیشد و فقط پولی بیهوده خرج میشد. فقط میشود از طریق فروش کتابها به تعداد بازدید رسید. ما در روزهای نخست آمار پرفروشترینها را هم داشتیم، ولی فعلاً اعلام نمیکنیم.
انتهای پیام/