دو ناشر خارجی در دومین روز برگزاری نمایشگاه کتاب از کم و کیف این نمایشگاه گفتند.

مجید ضیافتی مدیر انتشارات جهان علم (پخش کتاب های اورجینال انگلیسی) در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: انتشارات جهان علم با ۱۱ هزار عنوان کتاب به نمایشگاه آمده و سعی کردیم در نمایشگاه امسال کتاب‌هایی در تاریخ‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ را عرضه کنیم. ما بزرگترین ناشر در حیطه تعداد عناوین هستیم، ولی جانمایی به خوبی سال قبل نیست و فضای بخش ناشران خارجی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کم شده و مجبور به دریافت غرفه‌های محدودتری شده ایم.

ضیافتی در خصوص تاثیرات قیمت ارز بر کتاب‌ها بیان کرد: تاثیر زیادی در این زمینه شاهد بودیم، سال گذشته پوند انگلستان را ۴۶۰۰ و براساس آن کتاب می‌خریدیم، ولی امسال پوند را ۱۸ هزار تومان خریدیم و مجبور به ۴ برابر کردن کتاب‌ها شدیم، ولی کتاب‌ها را تقریبا ۲ برابر کرده و از سود خود کم کردیم.

وی ادامه داد: کمکی در این زمینه به ما نشده، ولی تمهیداتی که در نمایشگاه مربوط به گمرک است، خوب بود، اما برای ارز دولتی یا حتی بن کتابی تمهیداتی اندیشیده نشده است. در حال حاضر بن کتاب را غرفه‌های ما قبول نمی کند و ما مجبور به تخفیف بن از هزینه خود هستیم و وزارت ارشاد اسلامی هیچ یارانه‌ای را به ما نمی‌دهد. این یارانه‌ها به برخی کتاب‌ها داده شده و برای همه کتاب‌ها نیست.

ضیافتی با اشاره به جانمایی بیشتر در نمایشگاه برای ناشران خارجی گفت: فضا‌ی نمایشگاه برای ناشران خارجی کم بوده و از طرفی زمان بندی نمایشگاه به تعطیلات نوروز بسیار نزدیک بود و برنامه‌ریزی با توجه به تعطیلات نوروز سخت‌تر بود.

حضور مردم در دومین روز از نمایشگاه پرشور است

تونی هانتس مدیر انتشارات pathfinder در خصوص تجربیات حضور خود در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت : انتشارات pathfinder واقع در انگلیس و دفتر مرکزی ما واقع در لندن است. از لحاظ میزان بازدید مخاطبان، این دوره از نمایشگاه نیز مانند سایر دوره ها پربازدید بوده و ما از سال ۱۹۹۳ در نمایشگاه کتاب تهران شرکت می کنیم و هرسال حضور مردم پرشور بوده است.

فضای بخش ناشران خارجی حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد کم شده است

تونی هانتس درخصوص کتاب های انتشارات که برای نمایشگاه کتاب آماده کرده است، گفت : ما امسال با ۲ عنوان کتاب جدید به نمایشگاه آمدیم که یکی از آن ها در دفاع از طبقه کارگر آمریکا و دیگری درباره اتحادیه های تجاری و محاکمه های مردم است. در سال های گذشته تجربه فروش خوبی از کتاب پولدان چون باهوشن و آمار فروش صعودی در این سال ها داشتیم.

وی افزود: در دومین روز از نمایشگاه حضور مردم پرشور است و مشکلی در این روزها نداشته ایم و اگر مشکلی پیش آید سریعا حل می کنند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.