به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اگر چه رونق تولید در تمام سالها جزو برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است، اما در سال ۹۸ با توجه به نام گذاری این سال و تاکید مقام معظم رهبری به «رونق تولید» این وزارتخانه برنامههای ویژهای برای دستیابی به این امر مهم طراحی کرده است.
در این خصوص ۷ محور در زمینههای توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت و تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری در اولویت اقدامات قرار گرفته است که در ذیل هر یک به تفکیک بررسی میشود.
ظرفیت خالی واحدهای تولیدی در راستای رونق تولید با به کارگیری ظرفیتهای خالی ۲۰۰۰ واحد تولیدی با تسهیلات معادل ۱۴ هزار میلیارد ریال فعال سازی میشود.
همچنین رشد ۲۵ درصدی تولیدات نساجی و پوشاک با اشتغال ۹۳ هزار نفر از برنامههای ویژه سال ۹۸ است که با پروژه توسعه تولید و تجارت صنایع نساجی و پوشاک انجام میشود.
افزایش ظرفیت تولید ۱۰۰۰ دستگاه یخچال، ۸۰۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی و ۳۰۰ هزار دستگاه بخاری گاز سوز هرمیتک هوشمند هم با اجرای پروژه ساماندهی و تکمیل محصولات لوازم خانگی برنامه ریزی شده است. همچنین اجرای پروژه توسعه صنایع دریایی از برنامههای امسال است.
نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی سنگین به تعداد ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ناوگان تجاری، حمایت از تأمین و توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی به تعداد ۱۳ هزار و ۱۰۰ نوع واگن، بازسازی و نوسازی صنایع و صنوف تولیدی (حداقل تعداد ۱۵۰۰ واحد) و توسعه کارآفرینی و تجارت فرش دستباف زیر مجموعه مرکز ملی فرش ایران از جمله برنامههای سال ۹۸ جهت توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل است.
بیشتر بخوانید: برندسازی، عاملی تعیینکننده در تحقق رونق تولید/ سهم ۱۰۰ هزار واحد صنعتی در بازار بینالمللی چقدر است؟
تولید و تعمیق ساخت داخل از برنامههای دیگر امسال است که برای رسیدن به این محور، اجرا و پیاده سازی پروژه توسعه خوشههای صنعتی به تعداد ۴۰ خوشه صنعتی، اجرای برنامههای ارتقاع کیفیت محصولات تولیدی در ۵۰۰ واحد صنعتی (در صنایع لوازم خانگی و خودرو) برنامه ریزی شده است.
با توجه به شرایط موجود کشور صادرات، به خصوص صادرات غیر نفتی از برنامههای ویژه است که تمرکز وزارتخانه بر صادرات به ۱۵ کشور همسایه به ویژه ۵ کشور است.
افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی (کالا و خدمات) به کشورهای همسایه، توانمندسازی و توسعه بنگاههای خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات و گسترش قراردادهای تهاتری کالا– کالا برای مبادلات کالاهای وارداتی و صادراتی از طرحهای برنامه ریزی شده برای رسیده به این هدف است.
با توجه به اینکه بخش معدن ظرفیت بالایی در اقتصاد ایران دارد و در شرایط کنونی کشور باید از این فرصت بیشتر بهرهمند شویم در این راستا اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی، پروژه توسعه فعالیتهای اکتشافی، پروژه احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به تعداد ۱۵۰ معدن، پروژه تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی (فولاد، مس و آلومینیوم) و پروژه تجهیز و نوسازی معادن کشور در این راستا اجرا میشود.
اجرای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (طرح ملی تاپ)، حمایت از رسوخ فناوریهای ایجاد شده توسط شرکتهای دانش بنیان به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صنعت با همکاری تشکلهای مرتبط (۱۰۰ پروژه)، حمایت از ایجاد دانش فنی و فناوری تولید محصولات منتخب وارداتی از نظر ارزبری با همکاری دانشگاههای توانمند کشور (۲۰ مورد) و ایجاد مراکز تحول دیجیتال در مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم در راستای توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری انجام میشود.
همچنین برای مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری سامانه لجستیکی تجاری و زنجیرههای تأمین کشور، تکمیل ارتباطات سامانه جامع تجارت با سایر دستگاهها از جمله گمرک، سازمان بنادر و دریانوردی و حذف ارتباطات کاغذی و حمایت از توسعه فروشگاهها و بازارهای الکترونیکی کالا و خدمات برنامه ریزی شده است.
اصلاح فرآیندها و دستورالعملها و حذف یا کاهش زمان صدور مجوزها، پیگیری مقررات زدایی و تنقیح قوانین مانع تولید، شفاف سازی و ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات برای عموم ذی نفعان و مبارزه با فساد اداری، ایجاد و توسعه سامانههای جامع مطالعاتی، تدوین و ابلاغ سیاستهای صنعتی، معدنی و تجاری و اجرای رتبه بندی و تکریم سرمایه گذاران و کارآفرینان برتر از جمله تغییراتی است که باید برای بهبود فضای کسب و کار در نظر گرفته شود.
در محقق شدن تمامی محورها تأمین مالی و توسعه سرمایه گذاری نقش مؤثری دارد که برای رسیدن به این امر مهم در سال ۹۸ جذب سرمایه گذاری با هدف ساخت داخل کالاهای منتخب وارداتی دارای قابلیت صادرات، به کارگیری و تجهیز ابزارهای نوین تأمین مالی با هدف جذب نقدینگی سرگردان، بسترسازی و حمایت از راه اندازی هلدینگهای سرمایه گذاری استانی و رشتهای با همکاری سازمان بورس (۳ هلدینگ) و سرمایه گذاری و اجرای طرحهای توسعهای در مناطق محروم و کمتر برخوردار برنامه ریزی شده است.
انتهای پیام/