عظیمی‌فر گفت: تمرکز بر افزایش تولید فرآورده‌های نفتی باکیفیت با بهره‌گیری از ظرفیت پالایشگاه‌های موجود و تکمیل طرح‌های اولویت‌دار که پیشرفت بالاتری دارند را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

محمدصادق عظیمی‌فر معاون وزیر  نفت‌ با بیان اینکه در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حجم سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها ۳۸ درصد افزایش یافته است، افزود: همچنین در این مدت مصرف بنزین نسبت به مدت مشابه پارسال هفت درصد (۱.۶ میلیارد لیتر) افزایش یافته است که این افزایش مصرف با استفاده از ظرفیت‌های موجود انتقال و توزیع به‌طور پایدار تأمین شد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در زمستان امسال توزیع سوخت پایداری به نیروگاه‌های کشور انجام شود، گفت: به‌منظور تامین پایدار سوخت مایع در فصل سرد سال، باید برنامه‌یزی‌های مطلوبی در بخش تولید داشته باشیم. همچنین با استفاده از افزایش خوراک پالایشگاه‌ها و رفع گلوگاه‌ها و اقدام‌های عملیاتی توانستیم در مهرماه امسال، به تولیدات بنزین، نفت‌گاز و نفت‌کوره پالایشگاه‌ها افزوده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بهره‌برداری قریب‌الوقوع خط لوله دوم بندرعباس- رفسنجان، ادامه داد: ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی از نوار جنوبی به مناطق مرکزی و شمالی کشور با استفاده از این خط لوله افزایش می‌یابد.

عظیمی‌فر با تأکید بر اینکه باید تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها نسبت به پارسال افزایش یابد، اضافه کرد: در فصل سرد امسال باید با بهره‌برداری از خطوط جدید انتقال فرآورده نفتی به نیروگاه‌ها، توسعه ناوگان نفتکش جاده‌پیما و مخزن‌دار ریلی، حجم تحویل سوخت مایع به نیروگاه نسبت به پارسال افزایش یابد تا اختلالی در تأمین سوخت کشور به‌وجود نیاید.

وی با بیان اینکه تعلل در زمان تصمیم‌گیری به‌موقع از دلایل مهم ناترازی انرژی در کشور است، خاطرنشان کرد: باید فهم مشترک و درستی در نهادهای مختلف نسبت به موضوع ناترازی انرژی و شناخت عوامل مهم موجود در بروز مساله این ناترازی وجود داشته باشد و همه مجموعه‌ها باید نسبت به این مساله احساس مسئولیت کنند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تکلیف قانون برنامه هفتم پیشرفت، افزایش تولید بنزین به روزانه ۱۲۹ میلیون لیتر است که جزو اهداف مهم شرکت ملی پالایش و پخش به‌شمار می‌رود، گفت: با اولویت‌بندی و استفاده حداکثری از منابع موجود می‌توانیم به افزایش تولید دست‌ یابیم، از این رو تمرکز بر تولید باکیفیت با بهره‌گیری از ظرفیت پالایشگاه‌های موجود و تکمیل طرح‌های اولویت‌دار که پیشرفت بالاتری دارند در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش فراوده‌های نفتی است.

عظیمی‌فر با بیان اینکه افزایش تولید نیازمند افزایش بهره‌وری در پالایشگاه‌ها و تمرکز بر طرح‌های نتیجه‌بخش با پیشرفت بالاست، افزود: متنوع‌سازی سبد سوخت از اقدام‌هایی است که در دستور کار قرار دارد. در سال‌های اخیر مصرف سی‌ان‌جی از روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب به ۱۹ میلیون متر مکعب در روز رسیده است و از ظرفیت سی‌ان‌جی غافل شده‌ایم.

وی با بیان اینکه نگهداشت و توسعه زیرساخت‌های انتقال و ذخیره‌سازی انرژی باید در دستور کار قرار گیرد، اعلام کرد: با زیرساخت‌های کنونی نمی‌توان به‌صورت پایدار این حجم از فرآوده‌های نفتی را منتقل کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد ناوگان‌ حمل و نقل کشور فرسوده است، خاطرنشان کرد: این ناوگان‌ فرسوده سه برابر میانگین استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند و ناوگان‌ جدید نیز بعضا استانداردهای کافی و مطلوب جهانی را ندارند و سوخت زیادی مصرف می‌کنند، همچنین زیرساخت ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی توسعه قابل‌توجهی ندارند و مردم به ناچار از خودرو شخصی استفاده می‌کنند.

عظیمی‌فر با بیان اینکه با پیشگیری از قاچاق فرآورده نفتی و سوخت می‌توان حجم زیادی از مصرف را کاهش داد، گفت: با اقدام‌هایی مانند راه‌اندازی طرح سوخت‌گیری در مسیر، طرح «سپهتن» و «سیپاد» می‌توان شاهد کاهش قابل ‌توجهی در عرضه خارج از شبکه سوخت‌رسانی باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۱:۱۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
با متنوع سازی و بخصوص برقی سازی خودروها چند مسئله بهبود میابد. هم آلودگی و هم مسئله بنزین و قیمت آن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
کو ؟؟

صنعت نفت ملی شده؟؟

نفت و سوخت دست یک گروه افتاده

من معلول ازش چی سهمی بهم میرسه؟؟

پول ندارم خودرو بخرم
چ برسه سهم بنزین داشته باشم

سهمیه بنزین باید ب هر ایرانی برسه
ب هر ایرانی
متوجه ید؟؟

خدا بر شما
ل ع نت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
ب هر ایرانی باید بنزین و نفت باید تعلق بگیره و خود مردم روش فروش شو باید تعیین کنن

حتی دلالان نفتی باید وارد سامانه ی بشه و ب قیمت روز سهمیه سهامداری که دوس داره ، بخرن

چرا باید این حق فروش ب دست یک گروه باشه؟!! که هر روز پولدار تر میشن

من معلول خودرو ندارم ولی هزینه ایاب وذهاب و از کجا تامین کنم؟؟؟

چرا اینقدر ظلم میکنین؟؟

حتی ب دلالان که اسم منفی قاچاقچی میدین اجازه بدین وارد سامانه فروش بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۶ مهر ۱۴۰۳
من موندم کسی که کلا 3 سال سابقه پیمانکاری تو نفت داره و بواسطه پدرش اومده معاون وزیر شده چه کاری برا این کشور و مجموعه نفت میخاد بکنه؟ بابا چی فرض کردید ملتو جمع کنید این بساط رانت و آقازاده بازیو اهههههههههههههه
آخرین اخبار