معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: برنامه‌های هفته سلامت از فردا با شعار مراقبت‌های بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت در استان آغاز و تا هفتم اردیبهشت ادامه دارد.

بیمارستان جدید باهنر در ۳ ماه آینده مستقر می شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، در نشست خبری رییس و معاونان دانشگاه  علوم پزشکی کرمان که به مناسبت هفته سلامت در سالن آموزش سلامت دانشگاه برگزار شد، سید وحید احمدی طباطبایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: برنامه‌های هفته سلامت از فردا با شعار مراقبت‌های بهداشتی، راهی به سوی پوشش همگانی سلامت در استان آغاز و تا هفتم اردیبهشت ادامه دارد.

وی پوشش همگانی سلامت را دسترسی افراد در زمان و مکان مناسب به خدمات سلامت بدون فشار مالی عنوان کرد و افزود: منظور خدمات رایگان نیست؛ بلکه، هدف دسترسی الزمات و ضروریات است که عنوان آن از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌شود.

طباطبایی توجه ویژه به شعار هفته و افتتاح پروژه‌های بهداشتی درمانی را از برنامه‌های این هفته در استان اعلام کرد و گفت: دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، آموزش رکن سلامت، مشارکت اجتماعی و سلامت، مراقبت‌های اولیه بهداشتی و سلامت روان، سلامت در حوادث و بحران ها، سبک زندگی سلامت محور و سلامت، جمعیت و خانواده اسامی روز‌های هفته سلامت است.

وی از مراجعه روستائیان و شهرنشینان به خانه‌های بهداشت در روستا‌ها و مراکز جامع سلامت در شهر‌ها خبر داد و افزود: در این مراکز سن، قد، وزن و بیماری‌های افراد برای اطلاع پزشکان در مواقع ضروری با استفاده از شماره ملی ثبت می‌شود.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: درصدی از مردم شهر‌ها و روستا‌ها هنوز پرونده الکترونیک سلامت که از سال ۹۳ در حال انجام است و خدمات خوبی را ارائه می‌دهند، ندارند.

حمیدرضا رشیدی نژاد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن تشکر از همراهی رسانه‌ها گفت: شما می‌توانید در کنار دانشگاه راهنمای ما باشید و آنچه دور از چشم ما دیده می‌شود، با نگاهی خاص و مطالبه گری از ما بخواهید و ما در حد توان پاسخگو باشیم و به رفع مشکلات بپردازیم.

وی با بیان اینکه صحبت‌های انتقادی که با واکنش مسئولان اداری روبرو شود باید ازآن بهره برد و به رفع مشکل کمک کند، افزود: امیدواریم در سال پیش رو با هم فکری و هم اندیشی اهالی رسانه، خدمات خوبی داشته باشیم.

رشیدی با اشاره به رسالت دانشگاه گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی رسالتشان تامین سلامت است و در آن‌ها آموزش نقش مهمی دارد و بعد از آن پژوهش است که خروجی آن به اصلاح آموزش و درمان منجر می‌شود؛ اما، آنچه ملموس است بحث بهداشت و درمان است.

وی با بیان اینکه ساختمان جدید بیمارستان باهنر کرمان ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و خرید تجهیزات تا ۹۰ خورده‌ای درصد صورت گرفته است، بیان داشت: کار‌های جابه جایی این بیمارستان در حال انجام است و ظرف دو تا سه ما آینده به طور کامل صورت می‌گیرد و در آینده‌ای نزدیک ۳۰۰ تختخواب در بیمارستان جدید و ۱۰۰ تختخواب در قسمت‌های نوسازتر بیمارستان قدیمی به بیماران خدمات رسانی می‌کنند.

وی بابیان اینکه تاریخ مشخصی برای افتتاح رسمی این بیمارستان وجود ندارد، از پیشرفت ۸۵ درصدی بیمارستان سینا زرند سخن گفت و بیان داشت: تجهیزات این بیمارستان خریداری و به محض تحویل ساختمان کار آماده سازی آن صورت بگیرد.

رشیدی نژاد با بیان اینکه آنچه در نزدیک فرودگاه  مکانی برای بیمارستان شفا کلنگ خورده بود، به دلایلی منتفی شد، بیان داشت: جایگزین این بیمارستان را داخل بیمارستان تعریف کردیم و برای آن بین٥٠٠ تا٧٠٠ تختخواب پیش بینی می‌کنیم که به محض تأمین منابع کار کلنگ زنی آن آغاز می‌شود.
وی گفت: در زیر ساخت‌های درمانی در حوزه بیمارستانی و غیر بیمارستانی، در دو سال رونق بهتری پیدا کرده است و از متوسط کشوری عقب نیستیم و پیش بینی شده است ظرف ده سال تخت خواب‌های استان دو برابر شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: برای حاشیه شهر‌ها رویکرد پیشگیرانه و جامعه نگری به حوزه سلامت شده است وبرنامه ریزی برای انتقال آموزشی که نیاز‌ها را تأمین کند، صورت گرفته است و همکاران ما در این حوزه کار‌های آموزشی و عملی را انجام داده اند.

وی با بیان اینکه اولویت ما تأمین دارو برای بیماران خاص است، گفت: گاهی برخی از دارو‌ها کمبود کشوری است و منعکس می‌شود؛ اما، گاهی برای تأمین دارو از استان‌های دیگر درخواست می‌کنیم و گا‌ها آن‌ها نیز درخواست می‌کنند.

رشیدی نژاد پوشش آمبولانس استان را خوب عنوان کرد و گفت: متوسط حضور آمبولانس در جاده‌های استان در روز ۱۳ دقیقه در روز و در شب ۸ دقیقه است.

وی با بیان اینکه در بعضی مکان‌ها پوشش جاده‌ای نداریم، افزود: در این جا‌ها تقریبا دو یا سه جا مثل راه‌های فرعی احداث پایگاه ممنوع است که در حال رایزنی برای حضور آمبولانس در این مکان‌ها هستیم.

اسدی پور معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در شهر کرمان ۱۲۴ داروخانه وجود دارد که ۹ مورد داروخانه شبانه روزی  هستند گفت: قرار است امسال ۱۰ دارخانه به این آمار در شهر کرمان و شهرستان‌ها اضافه شود.

وی از تخلف ۵۰ داروخانه در سال گذشته سخن گفت و بیان داشت: اشتباه این داروخانه‌ها جزئی و در حد قیمت بوده است.

انتهای پیام/ح

افزایش دوبرابری تخت های بیمارستانی کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار