ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد، به دلیل آنکه طالبان فهرست دولت را نپذیرفته اند، این نشست لغو شده است.

ریاست جمهوری افغانستان نشست قطر را لغو شده اعلام کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد، به دلیل آنکه طالبان فهرست دولت را نپذیرفته اند، این نشست لغو شده است.

قرار بود هیات 250 نفری دولت افغانستان روز پنجشنبه (29 حمل/ فروردین) عازم دوحه شود، اما ناگهان این سفر برای مدتی نامعلوم به تعویق افتاد. این هیات قرار بود در سه روز آینده با نمایندگان طالبان در دوحه قطر دیدار و گفتگو کنند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان پس از تعویق این نشست، با نشر خبرنامه ای این نشست را لغو شده اعلام کرد.

در خبرنامه آمده است: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان به صلح باعزت متعهد است و در راستای رسیدن به صلح به شمولیت صدای تمام اقشار مردم و نمایندگی آنان در این روند، تعهد دارد. برای اشتراک در کنفرانس قطر یک لیست از اشتراک کنندگان در مشورت تفصیلی با تمام جریانات سیاسی و اجتماعی، از سوی کمیته گزینش غیر حکومتی ترتیب گردید و در اثر علاقمندی برای اشتراک، شمار اشتراک کنندگان بیشتر شد، اما سطح اشتراک کنندگان وسعت یافت.»

خبرنامه افزوده است: «نشستی که دیروز به منظور معرفی هیات افغانستان در ارگ انجام شد، نمایانگر آن است که حکومت و بزرگان سیاسی برای صلح متعهد اند و به یک صدا هیات اعزامی خویش را به دوحه، سفیران صلح خواندند و برای موفقیت آنان در این گام ابتدایی اما مهم، دعا کردند.»

ارگ ریاست جمهوری افغانستان تصریح کرده است: «پس از آنکه تمام آمادگی‌های رفتن هیات تکمیل گردید، با تعجب باید گفت که شب گذشته یک لیست جدید از قطر که شمولیت متوازن مردم افغانستان در آن مراعات نشده و به معنای بی احترامی به اراده ملی مردم افغانستان بود، مواصلت کرد که این عملکرد مورد قبول مردم افغانستان نیست.»

در این خبرنامه آمده است: «یک تعداد بزرگان سیاسی در نشست مشترک با رئیس‌جمهور غنی تصمیم گرفتند و ابراز داشتند که این عمل حکومت قطر که هیات را خودش تعیین کند، قابل قبول نیست و آنان فیصله کردند تا از حکومت قطر خواسته شود که در کنفرانس متذکره هیات گماشته شده از سوی افغانستان، اشتراک می کند. اما از اینکه حکومت قطر نتوانست این تقاضای برحق ما را عملی کند، کنفرانس دوحه را لغو کرد.»

دولت افغانستان دو روز پیش، فهرست اشتراک کنندگان نشست قطر که شامل 250 نفر می‌شد را اعلام کرد که بسیاری از سیاسیون و گروه طالبان از طولانی بودن این فهرست انتقاد کردند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.