احداث و توسعه صنایع تبدیلی ضرورت اجتناب ناپذیر برای رونق تولید، ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بهره برداران شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  این شهرستان نفت خیز گچساران که به دلیل افزایش چشمگیر زیرساخت‌های کشاورزی در سال‌های اخیر از سویی و در دست اجرا بودن چندین طرح بزرگ و افزایش تولید در آینده نزدیک از سوی دیگر، شرایط مناسبی برای افزایش تولید دارد، نیازمند ایجاد واحد‌های بزرگ و کوچک صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی است.

قرار داشتن گچساران در محل اتصال استان‌های خوزستان، فارس و بوشهر، دسترسی به بازار‌های داخلی و خارجی برای صادرات تولیدات کشاورزی را آسان کرده است و این مقوله مهم کاهش هزینه‌های حمل و نقل و در نهایت قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را بدنبال دارد.

با توجه به نامگذاری سال جاری به نام رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب، دولت برنامه‌های حمایتی خوبی را برای افزایش تولید داخلی به ویژه محصولات غذایی که ارتباط مستقیم با سلامت و امنیت غذایی مردم دارد پیش بینی کرده است.

سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی از سوی بهره برداران گچسارانی تولید می‌شود، اما بازاریابی و فروش مهمترین مشکل این قشر تولید کننده است.

هر چند در سال‌های اخیر با ایجاد کارخانه روغن کشی، بسته بندی خرما، شروع عملیات اجرایی کارخانه فراوری گیاهان دارویی و چند واحد صنعتی دیگر نور امید در دل کشاورزان روشن شده، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود کافی نیست و باید برای جذب سرمایه گذاران بیشتر، برنامه ریزی مضاعف صورت گیرد.

فرماندار گچساران با اشاره به زیرساخت‌های ایجاد شده در این شهرستان در سال‌های اخیر و پیش بینی کارشناسان مبنی بر افزایش تولید بر ایجاد واحد‌های صنایع تبدیلی جدید در شهرستان تاکید کرد.

علی خوان پایه با یادآوری رح تبدیل زمین‌های دیم به آبی در مناطق مختلف گچساران توضیح داد: براساس برآورد‌های کارشناسی، تولید محصولات کشاورزی در شهرستان در آینده نزدیک افزایش چشمگیر خواهد یافت که این امر وظیفه مسئولان برای جذب سرمایه گذاران و راه اندازی صنایع تبدیلی را بیشتر کرده است.

خوان پایه تخصیص آب برای زمین‌های کشاورزی، اجرای طرح‌های تامین آب، توسعه باغستان‌ها و احداث کانال‌های آب کشاورزی را از خدمات ارزنده دولت برای رونق محصولات کشاورزی در گچساران ذکر کرد.

فرماندار گچساران با اشاره به تولید ۱۶۷ هزار تن محصول زراعی، ۳۹ هزار تن محصول باغی و ۳۲ هزار تن محصول دامی از سال زراعی ۱۳۹۵.۱۳۹۶ تاکنون در شهرستان گفت: ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد صنایع تبدیلی و توسعه اشتغال در این بخش وجود دارد.

علی خوان پایه پروار بندی ۸۰۰ راس دام در ۳۰ ماه گذشته در این شهرستان را یادآور شد و افزود: خدمات خوبی برای افزایش درآمد کشاورزان انجام شده که ادامه این روند به مهاجرت معکوس جمعیت شهری به زادگاه‌های خود کمک می‌کند.

فرماندار گچساران توسعه باغستان‌ها در سطح ۶۰۰ هکتار و احداث سامانه‌های کانال‌های کشاورزی به طول ۱۲ کیلومتر را از خدمات مهم برای رونق تولیدات کشاورزی در این شهرستان دانست.

فرماندار گچساران گفت: سطح تبدیل زمین‌های آبی این شهرستان در آینده نزدیک با بهره برداری از چند طرح بزرگ تامین آب در مناطق لیشتر، باباکلان، تنگ انگشترک، آبرزی و چند منطقه دیگر در این شهرستان به ۲ برابر میزان کنونی افزایش خواهد یافت.

خوانپایه از افزایش بیش از ۲ برابری سطح زمین‌های تجهیز شده به آبیاری نوین در گچساران امسال نسبت به سال ۱۳۹۲ خبر داد.

وی توضیح داد: هم اکنون بیش از ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گچساران به آبیاری نوین تجهیز شده در حالی که این سامانه‌ها سال ۱۳۹۲، چهار هزار و ۲۰۰ هکتار بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سرمایه گذارانی که قصد احداث صنایع تبدیلی در این استان و شهرستان گچساران دارند حمایت ویژه می‌شود.

الیاس تاج الدینی اضافه کرد: تلاش برای شتاب بخشی به سیر اعطای مجوز، تغییر کاربری زمین و پرداخت تسهیلات با کارمزد ۴ تا ۶ درصد از برنامه‌های حمایتی جهاد کشاورزی برای اجرای این طرح هاست.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال آبی ۱۳۹۵-۱۳۹۶ تاکنون ۱۹۱ قطعه زمین به مساحت ۴۲۲ هکتار برای اجرای طرح‌های اشتغالزا در شهرستان گچساران واگذار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت مقوله آموزش در افزایش کمی و کیفی محصولات از انجام یک هزار و ۴۵۰ کارگاه آموزشی به میزان ۱۱ هزار نفر در ۳۰ ماه گذشته در گچساران خبر داد.

وی از پرداخت ۶۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به بهره برداران از محل صندوق توسعه ملی، روستایی عشایری و مکانیزاسیون کشاورزی در ۳۰ ماه گذشته در این شهرستان خبر داد.

وی گفت: به همت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان زیرساخت‌های کشاورزی این شهرستان نسبت به سال‌های اخیر متحول شده است.

شهرستان ۱۲۴ هزار نفری گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام/غ

نبود صنایع تبدیلی در گچساران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.