بارش مطلوب سال زراعی جاری در سرزمین آب سبب رویش مراتع طبیعی و علفزار‌ها در جای جای طبیعت چشم نواز کهگیلویه و بویراحمد شده که این امر زنگ خطر کشیدن زبانه‌های آتش را در این استان به صدا درآورده است.

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  با توجه به بارش‌های متوالی در سال جاری به ویژه فروردین ماه، گیاهان خودرو در سطح گسترده در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد به طور یکپارچه در نسیم باد خودنمایی می‌کنند.

این بار خطری هولناک‌تر از سیل ویرانگر در انتظار منابع طبیعی و محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد است.

به گفته مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل بارش‌های مطلوب در سال زراعی جاری، رویش مراتع در مناطق قشلاقی این استان بسیار غنی است به طوری که در چهل ساله گذشته بی سابقه بوده است.

رقص علفزار‌ها در طبیعت کهگیلویه و بویراحمد آن چنان دوام نمی‌آورد و با رسیدن فصل گرما سر خم می‌کنند و رنگ می‌بازند و زرد می‌شوند.

فصل گرما که می‌رسد آتش سوزی در جنگل‌ها به دغدغه‌ای برای محیط بانان و دوستداران و فعالان محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل می‌شود.

همچنین در این فصل سال با وزش باد شدید در استان زمینه آتش سوزی در جنگل‌های این مناطق وجود دارد؛ از این رو گردشگران باید در این زمینه توصیه‌های ایمنی را رعایت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارش‌های بهاری سال جاری سبب رشد بالای علفزار‌ها در استان شده که این امر زمینه ایجاد بسیاری از آتش سوزی‌ها را در جنگل‌ها و مراتع فراهم کرده است.

محسن جعفری نژاد افزود: کوهستانی بودن مناطق آتش سوزی، صعب العبور بودن، وسعت زیاد، وزش باد، رها کردن خرده شیشه‌هایی در طبیعت که مشابه ذره بین عمل می‌کند، دست به دست هم داده تا دامنه آتش سوزی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها بر وقوع آتش سوزی‌ها تأثیر گذار بوده است.

وی بر آمادگی تمام دستگاه‌ها برای مقابله با آتش سوزی‌ها در مناطق مختلف استان تاکید کرد.

جعفری نژاد بیان کرد: برای پیشگیری و مقابله با بحران‌هایی همچون آتش سوزی نیاز به تجهیزات روز دنیاست تا آسیب‌های ناشی از این مشکلات محدود شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد که عامل بیشتر آتش سوزی‌ها در استان انسانی بوده و مردم هنگام ورود به طبیعت تا حد امکان از روشن کردن آتش خودداری کنند.

وی عنوان کرد: سال ۹۶ با وقوع ۱۶ مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده بیش از ۵۶ هکتار از این مناطق در آتش سوخت.

جعفری نژاد با اشاره به کمبود امکانات لجستیکی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در مواجه با آتش سوزی ها، افزود: نگاه مدیریت کلان استان در بسیج نیروی انسانی، تامین و تجهیز لجستیکی این اداره کل بیش از پیش نیاز است.

هر ساله در کهگیلویه و بویراحمد به علت فقدان امکانات خسارت‌های هنگفتی به عرصه‌های جنگلی و مرتعی و مهم‌تر از آن حیات وحش این مناطق گسترده وارد می‌شود.

شایسته است از هم اینک فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی نحوه ورود افراد به طبیعت گوشزد شود تا این خطر مهیب آتش سوزی کاهش یابد.

حتی یک بطری شکسته شیشه‌ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می‌تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی شود.

در سال ۱۳۹۶ تعداد ۹۰ فقره آتش سوزی به میزان ۵۳۵ هکتار در سطح مراتع و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.

در سه ماهه تابستان سال ۹۷ نیز ۵۰ فقره آتش سوزی در وسعت ۳۵۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان رخ داد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

انتهای پیام/غ

خطر آتش سوزی در کمین منایع طبیعی استان

 

برچسب ها: آتش سوزی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.