آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد با مشارکت مردم ۵۰ درصد کاهش یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه وبویراحمد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  ،   با بیان اینکه در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی گام‌های خوبی برداشت شده گفت: گستره آتش سوزی از ۷۱۰ هکتار در سال ۹۶، به حدود ۳۰۰ هکتار در سال ۹۷ رسید؛ که این مهم نتیجه استفاده از ظرفیت جوامع محلی ومشارکت مردم است.

غلام حسین حکمتیان اصل افزود: هر گاه مردم با منابع طبیعی همراه باشد و طرح‌های منابع طبیعی که با مشارکت مردم و جوامع محلی انجام شده پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: امسال کهگیلویه وبویراحمد پایلوت جنگل‌ها و گیاهان دارویی بود و در ۱۰۵ هکتار از اراضی این استان ۱۴ و نیم تن گیاه آنغوزه و باریجه برداشت شد که اجرای این طرح‌ها موجب حفاظت و احیا منابع طبیعی می‌شود.

حکمتیان اصل گفت: یکی از دلایل اجرای این طرح‌ها افزایش مشارکت مردم است چراکه هر کجا از ظرفیت سمن‌ها و جوامع محلی استفاده کردیم موفق بودیم ضمن اینکه علاوه بر ایجاد اشتغال، به احیا عرصه‌های منابع طبیعی و حفاظت از منابع طبیعی در برابر آتش سوزی کمک کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بر ضرورت استفاده منطقی و قانونمند مردم از طبیعت تاکید کرد و افزود: بدون همراهی، مشارکت و همکاری مردم حراست و صیانت از منابع ملی و طبیعی ناممکن است، اما بهره وری از طبیعت باید همراه با فعالیت‌های احیایی باشد.

حکمتیان با اشاره به طرح‌های آبخیز داری استان گفت: به منظور افزایش ذخیره آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از سیلاب‌ها در بخش آخیزداری ۱۴ طرح دراستان اجرا شده که برخی از آن‌ها دربازه زمانی کمتر از ۶ ماه انجام شده است.

وی با اشاره به توزیع ۷۳۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق کمتربرخوردارو فاقد گاز استان گفت: این اقدام با هدف جلوگیری از قطع درختان بوده که با این اقدام شاهد کاهش ۴۰ درصدی قطع درختان هستیم.

حکمتیان اصل از رفع تصرق ۱۸۴ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان خبر داد واضافه کرد: درسال ۹۸ ایجاد کمربندی حفاظتی در ۱۰ کیلومتر ازسطح استان در دستور کار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه تاکنون مطالعات آبخیزداری در حدود ۶۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در این مناطق علاوه بر کنترل سیلاب‌ها و جلوگیری از فرسایش، افزون بر ۵۰۰ میلیون متر مکعب روان آب در این استان ذخیره خواهد شد.

 انتهای پیام/غ

کاهش آتش سوزی جنگل های استان

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.