معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: در استان اردبیل بیشترین علل وقوع خشونت مربوط به ضعف فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ،یوسف خدادادی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با اشاره به بحث خشونت و آمار بالای پرونده‌های مرتبط با آن از جمله توهین، ضرب و جرح عمدی، تهدید و ... در محاکم قضایی گفت: بحث خشونت، توهین و اهانت، ضرب و جرح و نزاع دسته جمعی جزء مواردی است که از فراوانی بالای ورودی پرونده در دستگاه قضایی حکایت دارد و اولین ورودی پرونده از حیث فراوانی مربوط به درگیری و خشونت و ضرب و جرح می‌باشد.

وی تصریح کرد: این گونه جرائم آثار سوء متعدد روحی و روانی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر روی خود فرد مرتکب و خانواد وی و جامعه دارد و متعاقباً خانواده‌های این افراد تحت تأثیر چنین عواملی در معرض بسیاری از آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه در استان اردبیل بیشترین علل وقوع خشونت مربوط به ضعف فرهنگی است گفت: گاهی به دلیل عصبانیت زود گذر، خشم آنی افراد مرتکب اعمال خشن می‌شوند که این اعمال سبب می‌شود خود فرد و خانواده آن سالیان سال با آثار و تبعات منفی آن درگیر باشند.

خدادادی با اشاره به علل ارتکاب خشونت و ضرب و جرح گفت: علل روحی روانی و مباحث مربوط به امور فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی همچون: ضعف فرهنگی، عدم مهارت‌های گفتاری و ارتباطی، فقر، بیکاری، حاشیه نشینی، عدم توسعه امکانات متناسب با رشد جمعیت، تراکم جمعیتی و بسیاری از موارد دیگر از اهم محرک‌های ارتکاب به خشونت است.

وی با اشاره به نقش نهاد‌های فرهنگی در پیشگیری از وقوع جرائم مربوط به خشونت بیان کرد: نقش خانواده در تربیت صحیح فرزندان و نقش آموزش و پرورش و مدرسه در آموزش مهارت‌ها کنترل خشم بسیار موثر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل در ادامه، ارتقاء اخلاق و معنویات در جامعه، تقویت محیط آرام در خانواده، آموزش مهارت‌های کنترل خشم و آموزش مهارت‌های رفتاری را از موضوعات مهم و اثر بخش در کنترل اینگونه جرائم عنوان کرد.

خدادادی تأکید کرد: در کنار اقدامات پیشگیرانه، قانونگذار با افرادی که با ایجاد خشونت و ضرب و جرح در جامعه نظم و آرامش شهروندان را بر هم زده و یا اقدام به تهدید و آزار و اذیت زنان و کودکان می‌نمایند قوانین سخت گیرانه‌ای را معین نموده است و دستگاه قضایی نیز ملزم به رعایت و اجرای قانون است و در صورت مشاهده اینگونه جرایم طبق قانون با مجرمین به شدت برخورد می‌نماید.

انتهای پیام/ح

نقش خانواده در تربیت صحیح فرزندان موثر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.