رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسفراین از وارد شدن خسارت ۱۲۰ میلیون تومانی به راه‌های دسترسی مناطق حفاظت شده اسفراین خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، رضا حبیبی رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسفراین گفت: بیش از ۵۰ کیلومتر از راه‌های دسترسی به پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده سالوک و ساریگل اسفراین و همچنین بعضی نقاط فنس حاشیه جنوبی پارک ملی ساریگل در خروجی مسیر سیلاب دره‌ها آسیب دیده است.

وی افزود: طبق برآورد‌های انجام شده، بیش از ۱۲۰میلیون تومان اعتبار برای مرمت و جبران خسارات ناشی از سیل به این مناطق نیاز است.

حبیبی دستکاری در طبیعت به خصوص تخریب مراتع را یکی از عوامل مهم به وجود آورنده و تشدیدکننده سیل به هنگام بارندگی اعلام کرد و گفت: چرای مفرط، چرای خارج از فصل و آتش‌سوزی در این مناطق که معمولا در اثر عوامل انسانی یا به دلالیل سهل انگاری‌های انسانی به وجود می‌آید به این معضل دامن می‌زنند.

وی اظهار کرد: از دلایل دیگر این حادثه مخرب تغییر کاربری و شخم و شیار غیراصولی مراتع و اراضی ملی است.

حبیبی با اشاره به مسیل‌ها به عنوان راه‌های عبور رود‌هایی که سالهاست آبی در آن جاری نشده است، گفت: تخریب، تصرف، تغییر مسیر و اشغال کردن بستر مسیل‌ها و رودخانه‌ها از عوامل تشدید کننده قدرت ویرانگری سیل است.

وی اظهار کرد: حتی اگر مسیلی سال‌های سال خشک بوده، اما این پتانسیل را دارد که پس از یک دوره بازگشت (سال‌های آبی) مسیر سیل‌های خروشان و مخرب باشد و اگر به اشتباه ساخت و ساز و کشاورزی در آن صورت گیرد خسارات سنگینی از خود به جا خواهد گذاشت.

انتهای پیام / ب

خسارت سیل به راه‌های مناطق حفاظت شده اسفراین

برچسب ها: محیط زیست ، خسارت سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.