معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهداف تربیتی در نظر گرفته شده برای دانش آموزان، گفت: به دنبال سبک شدن کفه ترازوی آموزشی هستیم.

خانواده و جامعه حلقه‌های تکمیلی تربیتی/ کفه ترازوی آموزشی سبک می‌شودعلیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توجه به مسائل تربیتی و پرورشی نسبت به مسائل آموزشی و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای تحقق این موضوع اظهار کرد: سیاست‌های کلی آموزش و پرورش به ویژه در زمان وزارت آقای بطحایی، سبک شدن کفه ترازوی آموزش و در عوض سنگین کردن کفه فعالیت‌های تربیتی است که برای تحقق این هدف از تمام ظرفیت‌های موجود به ویژه معلمان استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: باید برخی اقدامات سلبی و برخی اقدامات ایجابی را در برنامه‌های فرهنگی و پرورشی بگنجانیم که در اقدامات سلبی کاهش استرس، کم شدن آزمون‌های متعدد و حذف کتاب‌های کمک درسی مورد توجه قرار گرفته است تا با این ساز و کار ذهن دانش آموزان را آزاد کنیم که به فعالیت‌های تربیتی بپردازند.

رویکردهای اصلی معاونت پرورشی برای توسعه فعالیت‌های تربیتی

کاظمی با اشاره به فعالیت‌های ایجابی گفت: برخی فعالیت‌های ایجابی هم باید در دستور کار قرار گیرند تا تربیت به معنای واقعی محقق شود، اکنون تمام تلاش خود را در ۲ بخش فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی منعکس کرده‌ایم که در حوزه مسائل فرهنگی توجه به مواردی همچون عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر همچنین اهمیت به دستاوردهای انقلاب با نگاهی فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و در حوزه فرهنگی، توسعه و ترویج فضایل اخلاقی در دستور کار است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مسائل مطرح شده در سند تحول بنیادین گفت: بهترین مسیر برای توسعه مسائل پرورشی و تربیتی در دانش آموزان، داشتن نگاه فعال به مُتِرَبی است، چرا که نمی‌توانیم دانش آموز را تربیت کنیم بلکه باید زمینه رشد و تربیت را برای وی ایجاد کنیم تا خودش در قالب برنامه‌های گروهی، تشکیلاتی و دانش آموزی تربیت شود.

ورود معلمان دروس مختلف به مسائل تربیتی

وی اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا معلم را در برنامه‌های تربیتی وارد کنیم به ویژه در برنامه ویژه مدرسه (بوم) با توجه به کاهش ۲ ساعته ساعات آموزشی، این زمان در اختیار معلم قرار گرفته و می‌تواند با استفاده از این فرصت به تبیین مسائل تربیتی و پرورشی که مصوب شورای مدرسه است، بپردازد.

کاظمی درباره راه‌های افزایش نشاط و شادابی در مدارس، گفت: نشاط و شادابی در مدرسه با فعالیت‌های گروهی، ایجاد زمینه‌هایی برای کاهش استرس در دانش آموز و انجام کارها در قالب فعالیت‌های تشکیلاتی محقق می‌شود.

آموزش و پرورش تنها دستگاه فرهنگی کشور نیست

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: دانش آموز بیش از آنکه در آموزش و پرورش و فضای مجازی باشد، در فضای فرهنگی جامعه و فضای مجازی حضور دارد، بنابراین همانطور که رویکرد مطالبه گرایانه از آموزش و پرورش داریم، باید از سایر دستگاه‌های موثر در این حوزه نیز انتظار داشته باشیم چرا که آموزش و پرورش تنها دستگاه فرهنگی کشور نیست بلکه بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور محسوب می‌شود و برای تحقق اهداف فرهنگی به همکاری سایر نهادها نیاز دارد.

وی تصریح کرد: خانواده خود به عنوان نهاد پایه گذار تربیتی هر فرد شناخته می‌شود و اساسی ترین نقش را در تربیت بر عهده دارد چرا که معلم همیشه با دانش آموز نیست اما خانواده تأثیری بیشتر در فرآیند تربیتی و پرورشی دارد، در مواردی که خانواده فرزند را همراهی نمی‌کند، به درد و دل او گوش نمی‌دهد و مشاوره‌ای برای او ندارد به دانش آموز آسیب وارد خواهد شد.

کاظمی با تأکید بر اینکه حلقه تکمیلی تربیتی خانواده و جامعه است، گفت: اگر مدرسه، خانواده و جامعه هر سه باهم همراهی و همکاری داشته باشند، دانش آموز اهداف تعلیم و تربیتی را به خوبی محقق خواهد کرد و باید توجه داشته باشیم که هر حلقه باید نقش خود را به خوبی ایفا کند تا این مهم به خوبی محقق شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار