فصل چهارم کاوش در تنب پرگان جناح شهرستان بستک به پایان رسید.

علی اسدی سرپرست گروه کاوش تنب پرگان جناح در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،گفت: فصل چهارم کاوش در تنب پرگان جناح شهرستان بستک به پایان رسید.

تنب پرگان در دو کیلومتری جنوب شهر جناح و ۳۰ کیلومتری خلیج فارس واقع شده، و کاوش‌های باستان شناسی آن از سال ۹۰ آغاز شده است.

سرپرست گروه کاوش تنب پرگان جناح گفت: بررسی دقیق و شواهد معماری نشان می‌دهد در گذشته از این بنا احتمالا بعنوان رصد خانه علمی و یا نیایشگاه استفاده می‌شده است.

علی اسدی افزود: نوع معماری و سازه‌های موجود در این بنا کاملا منحصر به فرد، و تاکنون هیچ نمونه قابل مقایسه و مشابه برای آن یافت نشده است.

وی گفت: بخش اصلی این سازه دارای شکل مدور و ۲۰ جرز سنگی است که درگاه‌های کوچک آن‌ها را از هم جدا کرده، و تاریخ آن مربوط به دوره ساسانیان است.

سرپرست گروه کاوش تنب پرگان جناح گفت: قطر این سازه ۱۷ متر و مساحت کل فضای داخلی آن ۲۲۱ متر مربع است.

اسدی افزود: در مرکز فضای مدور یک ستون گرد به قطر ۱۶۰ سانتیمتر و ارتفاع بازمانده ۵۰ سانتیمتر وجود دارد.

وی گفت: دو فصل دیگر کاوش بهمن و اسفند ۹۸ در تنب پرگان جناح بستک صورت می‌گیرد.

سرپرست گروه کاوش تنب پرگان جناح گفت: این بنا از نظر نوع معماری کاملا منحصر به فرد است و اگر یک بنای مذهبی از دوره ساسانیان باشد، نوع جدیدی از شکل آتشکده‌های این دوره را نشان می‌دهد.

اسدی افزود: آتشکده‌های دوره ساسانی و معماری مذهبی این دوره، چهارطاقی‌ها با پلان مربع و گنبدی بر روی آن است که در بخش مرکز آتشکده‌ها، مُجمر آتشی وجود داشت.
انتهای پیام/ز


پایان کاوش در تنب پرگان جناح بستک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.