بازاریابی دهان‌به‌دهان یکی از موثرترین روش‌های تبلیغاتی محسوب می‌شود که اول از همه به کیفیت بالا ارائه خدمات بستگی دارد.

بازاریابی دهان‌به‌دهان چه معنایی در دنیای تجارت دارد؟ انواع آن چیست؟

به گزارش خبرنگارحوزه دریچه فناوریگروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بازاریابی دهان‌به‌دهان را می‌توان یکی از موفق‌ترین شیوه‌های تبلیغ دانست، این یک تبلیغ رایگان است که توسط افرادی انجام می‌شود که هیچ نفعی از تبلیغاتشان نمی‌برند. بازاریابی دهان‌به‌دهان یا همان تبلیغ دهان‌به‌دهان؛ نوعی ترویج یا تبلیغ رایگان است. این امر می‌تواند به‌صورت شفاهی یا مکتوب صورت بگیرد به این صورت که در آن مشتریانی که از کسب‌وکار، محصول، برند، خدمات، یا رویدادی راضی بوده‌اند، از رضایتمندی‌شان به دیگران می‌گویند.

تبلیغ دهان‌به‌دهان یکی از موثق‌ترین شیوه‌های تبلیغ است، زیرا افرادی که از تبلیغ آن شیء نفعِ شخصی نمی‌برند، با هر بار توصیهٔ کالا یا خدماتی، از اعتبار خودشان مایه می‌گذارند. امروزه با پیشرفت دنیای دیجیتال و اینترنت، بازاریابی دهان‌به‌دهان به بستر جدیدی برای فعالیت تبدیل شده، در واقع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موجب تغییر بازاریابی دهان‌به‌دهان به بازاریابی ویروسی شده‌است.

برای خلق بازاریابی دهان به دهان چه باید کرد؟ + انواع آن/ بازاریابی دهان به دهان منفی چیست؟

بازاریابی دهان‌به‌دهان منفی چیست؟

در تعریف بازاریابی دهان‌به‌دهان می‌توان این‌گونه گفت که؛ افراد میزان رضایت خود از یک خدمات و یا محصول را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، اما روی دیگری هم برای آن وجود دارد. اگر یک خدمات بد باشد و موجب رضایت مصرف کننده واقع نشود، در واقع یک امتیاز منفی دریافت می‌کند و ممکن است که آن شخص مصرف‌کننده در گفت‌وگویی از ویژگی‌های منفی برند و کسب‌و‌کار بگوید و باعث شود که شخص دوم گفت‌وگو به سراغ شما کسب‌و‌کار نیاید. همانطور که افراد پیشنهاد‌های مثبت دوستان اعتماد می‌کنند، به همان میزان هم به پیشنهاد‌های منفی اعتماد می‌کنند.

پس فاکتور اصلی موفقیت در بازاریابی دهان‌به‌دهان، کیفیت خدمات است. اگر مفید باشد، خود یک تبلیغ مثبت شده و اگر بی‌کیفیت باشد، به صورت منفی تبلیغ خواهد شد.

انواع روش‌های بازاریابی دهان‌به‌دهان

مدل شبکه همسازی

این مدل که در آن بازاریابان سعی می‌کنند از طریق کانال‌هایی باعث ایجاد گفت‌وگو میان کاربران شوند به بذرپاشی (Seeding) هم معروف است. در مدل شبکه همسازی، مدیران کسب‌و‌کارها با ایجاد بلاگ‌هایی مطالبی را در قالب معرفی و خدمات محصول ارائه می‌کنند، به شکلی که باعث ایجاد گفت‌وگو شود. این مدل حتی می‌تواند به صورت هیاهوی بازاریابی (BUZZ Marketing) در انجمن‌ها و رسانه‌های اجتماعی نیز باعث ایجاد بحث و گفت‌وگو میان کاربران شود.

برای خلق بازاریابی دهان به دهان چه باید کرد؟ + انواع آن/ بازاریابی دهان به دهان منفی چیست؟

مدل تاثیرگذاری بازاریاب خطی

در این مدل، شروع گفت‌وگو می‌تواند توسط شرکت صاحب محصول آغاز شود. نه به این صورت که خودشان گفت‌وگویی را آغاز کنند، بلکه به این صورت که به شیوه‌ای هدفمند، ویژگی و یا خدماتی را در محصولات معرفی می‌کنند که شانس بالایی برای ایجاد گفت‌وگو داشته باشد. در این مدل بازاریاب‌هایی توسط شرکت‌ها با تحقیق در بازار سعی می‌کنند روش‌هایی را برای ایجاد گفت‌وگو در خدمات و محصولات به کار ببرند که باعث ایجاد گفت‌وگو و مکالمه بین افراد شود.

مدل تاثیرگذاری ارگانیک درون-مصرفی

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین مدل بازاریابی دهان‌به‌دهان درست در زمانی رخ می‌دهد که یک مصرف‌کننده تجربه شخصی خود در مورد یک محصول را با شخص دیگری در میان بگذارد. در این مدل به صورت کاملا طبیعی و ارگانیک یک مصرف کننده پیشنهاد استفاده و یا پیشنهاد عدم استفاده را به شخصی دیگری می‌دهد. در مدل ارگانیگ بازاریابی دهان‌به‌دهان خود کسب‌و‌کار و برند به‌هیچ وارد عمل نمی‌شود و هیچ تلاشی هم برای ایجاد گفت‌وگو نمی‌کند، فقط این مصرف‌کننده عادی است که خودش تجربه‌اش را به‌اشتراک می‌گذارد.

چگونه بازاریابی دهان‌به‌دهان خودمان را خلق کنیم؟

استراتژی‌های موفق ساخت کمپین‌های بازاریابی دهان‌به‌دهان به این راحتی‌ها هم نیستند. یک عنصر خلاقانه باید در هر برند به صورتی هنرمندانه و منحصربه‌فرد پیاده‌سازی شود.

هر تبلیغ دهان‌به‌دهانی نیازمند دو جزء کلیدی است:

  • خلق هیاهوی بازاریابی
  • تقویت کردن هیاهوی تولیدشده

هیاهوی بازاریابی (Buzz) عبارتی است که در بازاریابی دهان‌به‌دهان به عنوان تعامل مصرف‌کننده‌ها یا کاربران محصول یا خدمات که در جهت بازنمایی و تقویت پیام اصلی بازاریابی شناخته می‌شود. برخی Buzz را به عنوان نوعی شور و هیجان یا مشارکت مثبت، درباره یک محصول یا خدمات می‌دانند. هیاهوی مثبت اغلب هدف "بازاریابی ویروسی" یا روابط عمومی بوده است.

برای خلق بازاریابی دهان به دهان چه باید کرد؟ + انواع آن/ بازاریابی دهان به دهان منفی چیست؟

از محصولاتی با هیاهوی بازاریابی قوی، می‌توان به فیلم هری پاتر یا فولکس‌واگن بیتل یا Pokemon را مثال زد. بازاریابی ویروسی با استفاده از هیاهو، گفت‌وگو‌هایی گسترده در شبکه‌های اجتماعی به وجود می‌آورند که منجر به افزایش آگاهی از برند و محصول و هدف‌گیری مشتریان بالقوه می‌شود؛ بنابراین شهرت محصول درست مانند گسترش یک ویروس منتشر می‌شود. در اینجا بازایابی دهان‌به‌دهان در فضای وب، باز تولید و تقویت می‌شود. تبلیغات ویروسی می‌تواند به شکل ویدئو کلیپ، بازی‌های Flash تعاملی یا بازی‌های تبلیغاتی، کتاب‌های الکترونیک، نرم‌افزار‌هایی با قابلیت برنده شدن، تصاویر، پیام‌های متنی یا ایمیل اجرا شود.

از دیگر اهداف بازاریاب‌های علاقه‌مند به کمپین‌های موفق بازاریابی ویروس، می‌تواند شناسایی افرادی با پتانسیل بالا در شبکه‌های اجتماعی باشد که به نحوی تحت تاثیر تبلیغات رقبا قرار گرفته‌اند. به این ترتیب، بازاریاب‌های می‌توانند با اجرای بازاریابی نفوذی (Stealth Marketing)، فرآیند آگاهی بخشی از برند را انجام دهند. به صورت کلی تشویق و تعاریف دهان‌به‌دهان به سادگی نمی‌توانند مردم را درباره منطق یک کسب‌و‌کار یا مدل سودآوری آن هیجان‌زده کنند. کلید استراتژی بازاریابی دهان‌به‌دهان، شناسایی نکته‌ای در مورد آن برند است که توانایی ساخت یک هیاهوی طبیعی و ارگانیک را داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار